http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Helt naturligt!

tisdag 29 januari 2013

Helt naturligt!


Fortfarande inspirerad av det naturliga inslaget i mina nya tvätt-rutiner, se tidigare inlägg, blev jag glatt överraskad när jag häromkvällen snubblade över Örtskolan  i SVT2. Ett av sex fem-minutersprogram om hur vanliga svenska örter kan användas. Att vanligt åkerfräken till exempel också, liksom mina inköpta tvättnötter, innehåller saponiner visste jag inte. I dessa små program finns mycket att inhämta!

Naturguiden i mig jublade, för det är ju detta jag så gärna vill förmedla: allt vi kan använda naturens eget material till! Det som finns i överflöd utanför husknuten. Inte bara bär och svamp i skogen kan användas. Björkblad, nässlor, johannesört, kirskål... Ja, ogräs går också bra, om de växer någorlunda fritt från avgaser och damm vill säga.

Granskott - en  härligt frisk C-vitaminkälla

Som tur var görs arbete för att bevara denna ovärderliga kunskap. Min bokhylla rymmer en rad titlar i ämnet:

Bokverket Etnobiologi i Sverige
Sune och Stina Jonsson: Örtabok
Sune och Stina Jonsson: Blombok
Sölvi Vatn: Rätt och slätt ur naturen
Matts Bergmarks klassiska Vallört och vitlök
Harriet Hjorts: Blomstervandringar
Pelle Holmberg m fl: Svenska träd
Pelle Holmberg m fl: Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälso- och kroppsvård
Bisse Falk & Lena Kallenberg: Barnens flora
Staffan Söderlund: Blomstervandringar i Linnés sällskap
Och så Flora Svecica förstås av Linné själv och några av hans landskapsresor som ju är en stor källa till kunskap för hur svenskarna förr använde naturligt material omkring sig.

På Linnés tid på 1700-talet ville man för övrigt att Sverige i största möjliga mån skulle vara självförsörjande på naturresurser. Det var faktiskt huvudsyftet med många av Linnés resor i landet, att kartlägga vad vi hade. Jag vill ta tillbaka den tanken till 2010-talet: skog, malm, kött och spannmål, och ja även läkeörter: det som blir över när vi i Sverige har vad vi behöver av våra egna resurser kan gå på export. Import göres bara om svensk råvara inte räcker, och av det som vi inte kan producera själva. Och först när alla ungdomar har jobb tar vi emot gästarbetare från andra sidan jorden, om alls! (men detta är visst underlag för ett helt annat inlägg...)

Boktitlarna ovan är ju bara ett axplock av vad som finns. Många av dessa titlar är äldre, men finns att köpa begagnat, se länkar. Men flera nyare titlar med liknande innehåll finns i handeln.

Och så finns Naptek, knutet till Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som pysslar med nyttjande av biologisk mångfald. Osäkert dock hur aktiv verksamheten där är för närvarande.

Men de är alla en underbar källa till naturlig kunskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar