http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Media som berör

måndag 14 januari 2013

Media som berör


Radions P1 och tv, tidning och böcker - jag är en storkonsument av media i olika former, mest blir det radio.
Är något alldeles särskilt bra rekommenderar jag här gärna andra att lyssna, läsa, titta.

Under gårdagen berördes jag av:

Den fastspända flickan, en uppmärksammad radiodokumentär om en mycket utsatt tjej, en histora som tagit stor plats under förra veckans nyhetsrapportering, på radion.
(reportaget och de inre bilderna följde med mig i drömmen sen, vaknade och var fastspänd i fötterna!, men det var bara katten Elsa som låg där!)

En pilgrims död. Om Palmemordet

Jag tänker att det finns en gemensam nämnare mellan dessa två till synes helt olika historier. Historier om hur män med makt och pengar lyckas tysta ner sanningen i egenskap av deras positioner. Den lilla obetydliga flickan som blir ett bricka i ett spel men som så småningom bidrar till att jätten faller. Men att Palmemordet skulle lösas, att de i kulisserna med kunskap skulle träda fram efter över 25 års hemlighållande av Sanningen och bidra till en lösning, tvivlar jag på. Det förblir ett trauma för vår nation.
En annan känsla som förenar dessa två är vanmakten, att inte kunna göra något för att förändra.

Sara Kadefors: Kast med liten kniv läser jag just nu. Om en ung, utsatt grabb i ett Göteborg från 70-talet. Och konsekvenserna i vuxen ålder. Det finns många beröringspunkter med radioreportaget ovan.
Framför allt tänker jag på de vuxnas frånvaro, oförmåga att se, lyssna, ta sig tid.

För tid med vuxna, det behöver både mycket små barn, tonåringar och även unga vuxna på väg ut i livet! Jag tror att där har samhället mycket att vinna! Att se! Att lyssna! Att våga fråga: Hur är det egentligen? Och ha tid att stanna kvar och lyssna på ett ärligt svar.

Lösning: köp mindre så kan du jobba mindre! Och få mer tid till det som är viktigast: våra närmaste! Och samtidigt är du klimatsmart!

-  Upsala Nya Tidnings klimatsmarta reportage i söndagens papperstidning (tyvärr ej i nättidningen) ger råd och tips! Tack Tina!

Sortera mera!


Detta reportage skiljer sig från de i radio och tv ovan på en avgörande punkt: vi kan själva enkelt bidra till förändringen!
Cykla, välja miljövänlig el, hänga i stället för att torktumla tvätt, äta vegetariskt mm mm

Jag skriver mer om klimattips på bloggen, bland annat här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar