http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Böcker som väntar

onsdag 21 mars 2012

Böcker som väntar


Visa mig din bokhylla och jag ska säga dig vem du är, brukar det heta.
Detsamma gäller för nattduksbordet kanske.


I alla fall hemma hos mig. Men så här svajig hög brukar det inte vara...

Mitt eget val på vår bokcirkel. Mat och vin och prat på fredag!
Gripande och välskriven om psykisk sjukdom. Läser den intensivt just nu.

Sen en bok som L tyckte jag skulle läsa:
En må-bra tankebok som lär människan vad som verkligen är viktigt. Egentligen.

Jag blev skakad av denne mans vittnesmål förra våren. Vuxna som begår övergrepp på barn är det ultimata sveket, anser jag. Biblioteksboken ännu ej påbörjad, men står på tur.

Tomas Tranströmers Samlade dikter 1954-1996
Jag drogs med av vågen i höstas och försöker närma mig denna fina och välformulerade poet.

Denna bok längtar jag efter att kasta mig över! Nyss hämtad från bibblan. Jag tror den sammanfattar så mycket av hur jag ser på naturen och vad den ger oss människor av hälsa och välbefinnande. Läs om författarnas andra böcker här.
Jag skriver mer om boken här.

STF:s Upptäck Sverige - Bo hos STF 2012 .
En liten resa hägrar inom kort. Och valet att bo på vandrarhem är självklart!

Denna bok har jag skrivit om flera gånger på bloggen, bl a här. Den ligger nästan jämt på plats vid sängen, för påfyllning av mod. Gång på gång.

Boken glömde H kvar sist. Min egen utlånade. Läst med behållning för länge sen.

Botten nådd, i bokhögen.

Av dessa böcker är de flesta biblioteksböcker! Jag köper mkt få böcker, hyllorna rymmer inte fler, har jag bestämt, lånar desto mer.

Och så almanackan. Med älsklingpennan. För dagliga anteckningar.


Som det heter: den som äger ett bibliotek/bokhylla fylld med böcker är aldrig fattig!

Ur En dåre fri läser jag:
"Jag flyger in i orden. Ord bildar mening. Mening bildar mening. Texten föder sig själv. Den drar i mig. Att vara skrivande. En ordmakare, en betraktare, en lögnhals. Att sitta tyst och vänta. Få, smaka, känna, njuta, sjunga, häpna. Vänta ut tanken bakom tanken. Inte hinna tänka det, bara plötsligt se det stå framför mig på papperet eller på dataskärmen. Det har gått direkt via fingrarna..."
och
"För det som händer är underbart. Jag får någonting. Jag får berättelser. Fyra stycken. Ofta tappar jag tanken på väg till pennan. Men nu följer de i lagom takt med ner till pappret. Ibland blir jag frustrerad, då orden och bilderna kommer för snabbt så jag inte hinner. Men nu hinner jag. Öppnar handen, halsen och bäckenet och tar emot. Det spelar ingen roll var jag är någonstans, bara jag skriver - "glad to be anywhere" -. Så är det även när man skriver. Fängelse eller himmelrike, kudde eller spikmatta. Skriver jag har jag kommit till centrum i mitt eget liv. Hemma i mig själv."

Så vill jag att mitt skrivande ska kunna vara! Läsande (och själva livet!) föder texten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar