http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Nitiskt arbete med ädelt motiv

torsdag 1 mars 2012

Nitiskt arbete med ädelt motiv


Uppsalas Linnéstigar kan bli del av ett världsarv!

Linneansk art i höstskrud: Brudbröd

Tio platser i åtta länder är del av en ansökan som ska lämnas in till Unesco av den svenska regeringen under februari 2014: The Rise of Systematic Biology.
Linnés gärning var världsunik och en viktig förutsättning för senare vetenskapliga landvinningar.
Det finns några andra vetenskapliga världsarv i Sverige, men skillnaden med detta är att även levande material i form av kvarlevande växter och djur som en gång insamlades och studerades av Linné ingår.

Och det är här jag kommer in.
Underlaget har jag bidragit till under förra sommarens växtinventeringar i Hågadalen.
Igår pratade jag och Alexandra och visade bilder om detta arbete i vårt föredrag på Biotopia, i ett arrangemang av Upplands Botaniska Förening.

Linné hittade 282 kärlväxter i Hågadalen. Plus 37 lavar och mossor.
Jag hittade 213 av Linnés arter.
Men totalt noterade jag 427 arter (kärlväxter).

Jag skriver mer om blommande Hågadalen här.

Läs mer om projektet i Upsala Nya Tidning.

Linneanska arter i midsommarskrud: Brudbröd, backklöver och korskovall


Oj, ännu mer brudbröd: Här njöt Linné (eller förresten, han njöt nog inte, han tänkte bara på nyttan!). Här njuter (och jobbar) i alla fall jag. Mitt livselixir i Hågadalen!

1 kommentar:

  1. Hej. Jag trillade över din blogg i dag och kommer säkerligen återvända. Kul att läsa om andra som verkar älska naturen och många fina bilder.

    SvaraRadera