http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Är du lönsam, lille vän?

tisdag 12 februari 2013

Är du lönsam, lille vän?





Nä, de är inte "lönsamma", mina semlor.
Ingen skatt har de inbringat till statskassan. För de är inte till salu.
Ingen har betalat någon för semlorna.
Ingen har jag betalat för att baka semlorna åt mig.
Alltså varken vara eller tjänst har sålts (förutom mjölet och övriga ingredienser) så Sveriges BNP får ingen skjuts framåt av semlorna, bakade i mitt kök. Anders Borg är kanske besviken på att jag gillar att baka. De är kanske olönsamma och värdelösa.

Men väldigt goda!

På fettisdagen idag behövs det tröst av dessa gräddiga kreationer när debattens vågor går höga om den ena katastrofen och oegentligheten efter den andra i samhället runt omkring oss.

Hästköttdebatten. Tänk globalt, handla lokalt! Och undvik helfabrikat! Läs Mats-Eric Nilssons böcker!, så förstår man.
Kvinnohatet på nätet. Jag, kvinna, väljer att skriva om mindre kontroversiella ämnen. Som bakning! Men jag tycker att det är skrämmande att kvinnor inte fritt i Sverige 2013 ska kunna uttrycka sina åsikter i offentligheten, utan att bli hotade! I förlängningen ett hot mot demokratin!
Döden i Syrien. Hur mycket lidande ska folket utstå?
Fusket som breder ut sig..., allt för att tjäna pengar.
Barn och ungdomar som mår dåligt...
...


Ibland tror jag nästan att den gamla eken är klokare än människan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar