http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Sverige, Sverige älskade land!

söndag 25 maj 2014

Sverige, Sverige älskade land!



Martin Emtenäs sa det i radion för några veckor sen.
Precis det jag vill uttrycka här:
Att Sverige är fantastiskt!

Det var en intervju i Studio Ett i P1 apropå hans bok om pärlor i Sverige.
Han nämner Sörknallen i Dalsland, till exempel. Där har jag inte varit. I Ronja-land.
Varför behöver i naturen?
Något hamnar rätt i kroppen, säger Martin. Vi är en del av naturen...

Detta vill jag förmedla i årets guidningar.
Detta upplever jag med alla sinnen när jag är ute på fältjobb.
Detta hinner jag ta in när jag sitter där med min kaffekopp. Ute nånstans. Precis som Martin.
Detta vill jag att alla ska få känna, uppleva, ta del av.
Om man inte vet vad som finns vet man ju inte vad som kan gå förlorat!

Tänk på det idag när du röstar i EU-valet!

På första dagen av årets första värmebölja i torsdags fick vi den perfekta inramningen:
jag säger bara Häverö prästäng! Roslagskust. Hävdade ängar.

Rosa majvivor.
Släta klippor.
Naken hud.
En rad mycket unga storskrakar, vissa på mammas rygg.
Fågelkör.
Sällsynt hällebräcka.
Smörblommor i gult på backen: knölsömörblomma.



Ja, det tål att upprepas: Sverige, älskade, vackra land!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar