http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Att begrunda i hängmattan

fredag 20 juni 2014

Att begrunda i hängmattan


Jag har en hög med redan utlästa böcker på mitt nattduksbord, med vikta bladhörn, som jag inte riktigt kan lägga ifrån mig förrän de vikta hörnen har vikts upp igen och en del av det som var läsvärt spridits på denna sida.

Så för de som ska vara lediga nu när sommaren träder in i semesterfasen, vikt för vila, men som oftast utvecklar sig till upplevelse- och byggarhets, kommer här lite tankar för dagen:

"Den som inte är så mottaglig för sina egna inre signaler travar på i samma spår, döv för att någonting inom henne protesterar, vill ändra riktning och gå vidare. Sakta stelnar hon, börjar känna att livet är meningslöst och drabbas av det slags tomhet som Sören (Kirkegaard) kallar Förtvivlan."

"Varje gång du handlar efter din egen vilja, om så i det allra obetydligaste frågorna, stärker du din egen unika existens."

"Du är en människa. En människa är inte en stol, en färdig produkt, hon är hela tiden på väg att bli någon annan, något mer än hon är idag. Hennes sökande har ingen början och inget slut. Själva sökandet är detsamma som att vara människa."

(ur Konsten att leva innerligt av Ted Harris och Ann Lagerström, tidigare citerad på denna blogg här.

Och så de sju midsommarblommorna då, idag midsommarafton....
Jag plockar dem inte på ängen (vad är egentligen en äkta äng?), de finns knappast kvar längre i vårt land, utan i datorns skrymslen:

Från vägkanten (betydligt vanligare miljö än ängen): kråkvicker

Från steniga backen: blodnäva

Från åkerkanten: blåklint

Från stranden: slåtterblomma (årets växt: rapportera dina fynd på Artportalen!)


Från fjällsluttningen: fjällgentiana

Från hällen: vit fetknopp
Från skogen: nästrot (men den plockar jag inte för den är en fridlyst orkidé)

Kan bli knepigt att få ihop dessa till en bukett IRL under dan! Men jag ska göra mitt bästa.

Glad midsommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar