http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Vila i midsommartid

tisdag 28 juni 2016

Vila i midsommartid


Midsommarmagi i natten - nattviol doftar bäst då

Midsommar innebär för många starten på välbehövlig vila.
Och vila/avkoppling för mig är radio, kaffe, blomster, bad, böcker, lokala äventyr mm mm
Och tidningsläsning.

Men mest av allt jobbar jag ju på sommaren. Min högsäsong. Koppla av gör jag mer på vinterhalvåret.

Här plockar jag några russin ur den underbart välsmakande radiokakan:
Vetenskapsradions Klotet pratade redan före helgen om cirkulär ekonomi. Inger hopp.
Matens pris, del 2, går i repris. Något alla bör lyssna på.

Och så DN. Stefan Edman är en av mina husgudar så jag kastar mig över hans artikel på Helsidan i söndagens DN: Så hittar vi ett nytt sätt att leva bland midsommarängens hemligheter. Texten är som poesi och innehållet bara ett stenkast från mitt tidigare inlägg om sommarfriden. Stefan Edman citerar poeterna. Martinsons ord Ängen är "livsvarm som den älskade kvinnans hud", sticker ut och så skriver Edman om den afrikanska akustiken på ängen, dvs fåglarna som hörs har flugit hit ända från Afrika. Och så om hotet förstås, om mjölk- och köttbönderna som en hotad art i Sverige. En effekt av globaliseringen, EU:s gemensamma marknad. Ändå är det tack vare EU-bidragen som våra få kvarvarande ängar fortfarande är vid liv. EU - bra eller dåligt - en fråga vi ställer oss alla dessa dagar då kanske Europas karta håller på att ritas om.

Och hans strövande över ängen är ju precis det jag gjorde i går på midsommardagen, njöt och insöp örternas skönhet på Rimsjö naturreservat, Norrtälje kommun, där betande djur håller de gamla ekbackarna rika på färg, doft och arter:

Här vill jag lägga mig ner och vila. Precis som Stefan Edman gjorde i artikeln. Kossorna får gärna hitta mig i gräset. Naturens hjältar.


Kamäxing - vackert gräs


Tisdagens radioessä i P1 Kultur
 av Per J Andersson om tågresandet gjorde mig nostalgisk. Det här med att flyget avreglerades, som man säger, för 25 år sedan, vad ville man uppnå med det? Facit har i alla fall gjort att det miljövänliga tåget och ohh så charmigare är mångdubbelt dyrare än det anonyma flyget. Per J Andersson gör en odyssé över tåg i litteraturen. 


Skogsvicker
Böcker då: just nu läser jag Jonathan Franzens Frihet. Jodå, läsvärd, men jag kan bli lite less på amerikansk miljö. Reser hellre i bokens värld till mer dolda hörn av världen.

Sommar i radio betyder ju förstås också Sommar i P1. Har hittills bara lyssnat på David Lagercrantz. Värt att lyssna på. Trots att det gått inflation i detta program med "svår" barndom så tycker jag att varje människas historia är värd att lyssna på. Om den berättas på rätt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar