http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Mossigt värre eller I väntan på blomstrena 2

torsdag 14 mars 2019

Mossigt värre eller I väntan på blomstrena 2



Från lavar till mossor.
De är en förunderlig värld de med.
Bilderna jag har är inte lika många som de jag har på växterna. Men ändå.
När snön smält bort kan fotosamlingen byggas på.

Men tack vare snön så fick jag en fantastisk syn på min promenad igår:
Färska, spår av lodjur längs min promenadväg på den smala skogsbilvägen.
Så stora, så jämna, så vackra!
Runda i formen
Cirka 7 cm i diamter
Assymetrisk placering av trampdynorna.
Till och med den karakteristiska mittdynan med dess böjar såg jag tydligt. Som mina katters fast så mycket större:
Ingen tvekan - ett lodjur. Vilken lycka!
Men tyvärr - kameran var hemma. Och spåren har nu säkert regnat/smält bort
Så här kommer mossorna i stället.

Björnmossa


Kam-mossa

Mossa, obestämd

Mossa, obestämd

Vackert, men vad heter den?

Den här växer under hassel, samma som bilden överst.

Detta är en vitmossa och hör sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar