http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Träning nystart

torsdag 18 oktober 2012

Träning nystart



Nä, nu bryter jag nog mot en oskriven bloggregel, kör repris på reprisen:

Jag blev så lycklig av jympapremiären häromdan och kom då osökt att tänka på min ordlek vid förrförra årets start, så den kommer i repris här. Många idéer kläcks där på golvet så det kommer nog mer, inspirerad av endorfiner och musik i en skön harmoni. Efter en rätt medioker löpsäsong ska jag nu i 20 dagar satsa helhjärtat för att vara fysiskt fullfjädrat förberedd för äventyret sen i Himalaya. 


"Ode till Friskis och Svettis

Efter att ha lagt pannan i djupa veck i Högskoleprovets ordförståelsedel (2010) samma dag som jag premiärjympar för säsongen hos grannen Friskis & Svettis skapades denna text nedan. Kropp och intellekt i skön förening! Kursiverat är några av de 40 ord du kan testa dig själv med i testet... (Nästa ordförståelsetest att testa sig på kommer på höstens prov den 26/10 2012).

Tänk att så många vill stuva in sig i en lite kvalmig lokal för att med färgglada attribut förenas i en motorisk enighet! För det är ju en oförblommerad sanning, och empirisk forskning är enig:

Jympa gör oss glada, friska och starka!

Det är mycket som hänt inom jympan sedan jag klev in till en kulvert-liknande lokal vid S:t Eriksbron i Stockholm (tänk bara: träningsmode, då var jag yngst, nu är jag bland de äldre!, samt antalet träningsformer). Det är svårt att visualisera den scenen idag, 27 (28)(29) år senare (och räknar man parkjympan i Rålambshovsparken blir det nog över 30 (!) år). Under årens lopp har det varit ömsom svett, ömsom glädje, men även tårar har runnit under avslappningen efter passet. Att säga att det varit tråkigt vore att häda.

Glädjen efter träningen, oavsett träningsform, är inte skenbar, utan högst verklig. Få är de vantrogna. De kan inte ha varseblivit den värdeladdadpåverkan motionen med musik har på människorna! Min övertygelse och mitt inpass i hälsodebatten blir att de som har hittat till Friskis & Svettis lokaler ej belastar landets sjukvård i särskilt stor omfattning, ej heller kommer på obestånd, terminsavgiften är en god investering, utan dessa hävdar sig väl i samhället, kanske fria från artrit och andra åkommor och säkerligen med blodet fyllt av friskt, rött hemoglobin.

Ja, jympa är en plausibel lösning på folkhälsan! Det är en lärdom jag tillskansat mig och vågar påstå utan att så split bland experter. Det behövs ingen disputation i ämnet. Jag är helt enkelt jympa-frälst.

Är du det med?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar