http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Världsbokdagen!

onsdag 23 april 2014

Världsbokdagen!


Idag är det Världsbokdagen!

Just nu läser jag samtidigt P O Enquists Liknelseboken och Henry David Thoreaus Walden (blir ett eget blogginlägg så så småningom eftersom den boken spelar en viktig roll på denna blogg).

På kort tid har jag sett och hört om två böcker som båda är reaktion på konsumtionssamhället:

I senaste Babel pratade Jessica Gedin med Gunilla Brodrej om hennes nya bok Shopstop.

I Tankar för dagen i radions P1 nämnde prästen Camilla Lif i tisdags den lite äldre boken Köp inte den här boken av bloggaren Ann-Christin Karlén Gramming.

Tänkvärda ord i tänkvärda böcker!

Köp dem inte, låna dem på biblan!

Birger Schlaug gör ytterligare ett inlägg i denna debatt idag i Stockholm! 
Under rubriken: Gör din plikt: Konsumera!

Själv lever jag med mer eller mindre ständigt köpstopp. Ett rikt, närvarande, lugnare liv! Och lyckligt!
Tid för det som är viktigt i livet.

Bloggaren Underbara Clara sa på onsdagskvällen det jag själv instämmer i till fullo i tv-programmet De obekväma! Bravo! Ja, jag är gärna obekväm och olydig!

Och påsken har passerat. Vår lediga helg då vi gillar att frossar i mat. Mindre i eftertanke. Jag gick inte till midnattsmässan i Uppsala Domkyrka. Det skulle jag kanske ha gjort. Njöt i stället av Guds vackra natur.

Vilken bok läser du idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar