http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Min följeslagare i fält

onsdag 6 april 2016

Min följeslagare i fält



Axveronika och harklöver

På radion pratar min följeslagare i fält.
En kollega?
Nej, illustratören Bo Mossberg. I Vetandets värld.
Han har väglett mig och hjälpt mig med mariga växtfynd under årens lopp. Och det i form av den tjocka och omfattande Nordiska Floran, från 1992.
Har alltid gillat den floran mer än den klassiska "Kroken", även om kanske övriga Uppsala-botanister inte håller med.
Det började tidigt 90-tal, med Nordiska Floran. Den är nu min växtdagbok. Men egentligen är den ingen följeslagare i fält, det är den för tung för. Jag tar hem det vilda i stället, om det inte är något sällsynt eller fridlyst förstås. En ny upplaga är på gång, meddelar man i programmet.
Andra vackra verk i min hylla är Fältfloran och Vårfloran, de är betydligt enklare att ta med ut i fält. För att inta tala om de vackra böckerna för barn Bo Mossberg har illustrerat! Som Sofies blomsterexpedition. En folkbildningsgärning för de unga.
Innan jag lärde känna Mossbergs flora, som student i Umeå, var det norska Liden som gällde: Johannes Lid: Norsk, svensk, finsk flora. Med norska termer. Och svartvita bilder. Vilken skolning.

Inte konstigt att jag sen slukade Mossbergs underbart vackra flora när den kom. Som konstverk, där varje sida är ett noga utstuderat upplägg med färger, komposition och underbara blommor. Landskap och fröer, stort som smått, inget har undgått Bo Mossbergs pensel i den kanske mest använda bok i min ägo.

Jag har försökt under årens lopp att avbilda en bråkdel av alla de arter som denne konstnär avbildat.
Med kamera. Men när det gäller artbestämning är det helt överlägset att ha just en illustrerad flora.

Som diskussionen på radio handlar om.
Nu har det dessutom kommit ut en biografi om Bo Mossberg, en spännande bildresa genom drygt 50 års produktion.

Och så spelar han jazz, denne mångsidige man. Då erinrar jag mig en vernissage för över 15 år sen någonstans i Uppland, där jag fick lyssna på hans spel, beundra hans tavlor. Och som minne få en tavla med nornan, målad av hans hand. Den pryder sovrummet fortfarande.

Gulmåra

Backklöver

Backnejlika
Dessa arter ovan hittar jag inte ännu ute. Det blir snarare nagelörten, blåsippan och tussilagon. Men ut ska jag, idag på National Walking Day. Om solen skulle skina skulle jag hitta Dig, utslagen:

Jag slår ett slag för alla vårblommor: nagelörten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar