http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Läs inte den här bloggen

tisdag 29 november 2016

Läs inte den här bloggen


Gratis

Läs inte den här bloggen...
- om du vill veta vilket smink du ska köpa
- om du vill få tips om billiga weekend-resor

Nej, min blogg genererar ingen ekonomisk tillväxt direkt.
Jag tänker på de unga tjejer som bloggar om mode, en aktivitet de kan bli ekonomiskt oberoende av. Och omåttligt populära. Låter ju fantastiskt: att ägna sig helhjärtat åt det man gillar och sedan tjäna pengar på det. Det gör ju jag med. Men jag har liksom aldrig försökt tjäna pengar på denna blogg. Skulle det bli nåt?

Läs däremot bloggen om du gillar det som kanske finns bortom köpladan. Överhuvudtaget är mina passioner frånkopplade köphetsen. Jag skulle en gång lista tio saker jag tyckte om att göra. Följdfrågan blev sen hur många av aktiviteterna som var gratis. Det blev en stor andel.
Att möta vänner.
Vara i naturen. Skriva. Läsa.
Alltihop i stort sett gratis.
Detta gäller fortfarande, att det är gratis alltså. Och fortfarande mina intressen.

Gratis

I vår snabba kultur hyllar jag långsamheten, enligt devisen: allt som tar tid är kvalitet.
En hemstickad tröja
Att vandra
Att samtala

Vilka artiklar läser du i en tidning? Vilka radioprogram går du igång på? Frågorna kom i någon hurtfrisk coach-bok. Men svaren ger ändå en viss vägledning till vem man är och vad man gillar. Och det är ju klart att man ska ägna sig åt det man gillar. I jobbet är ju idealet, men i alla fall på fritiden.
På sistone har jag lyssnat och tittat i allt större utsträckning på på de långa intervjuerna som faktiskt finns i media. Det långsamma, icke avbrutna samtalet. Trots bråttom-kulturen så finns faktiskt pärlorna där. Jag plockar dem bland allt annat brus, njuter av dem. Jag reflekterar.

Mina glimmande pärlor är just nu:

Min sanning i SVT
Söndagsintervjun i P1
Katarina Hahr möter, i P1
Även P4 Extra till viss del, även om kanalvalet kräver visst musikaliskt avbrott.
Och så Radiopsykologen förstås!
Kanske även Skavlan kan få vara med här. Han lyckas på kort tid skapa en rätt tät stämning bland sina gäster. För det mesta.

Programmen vågar närma sig det äkta. Det som är verkligt viktigt. Och gratis.

De ekonomiska hjulen snurrar nog ändå, utan mig, med smink, resor och renoveringar. Det får andra bidra till. I jakten på lyckan.
Jag lever i mötet med andra människor. Där hittar jag min lycka, glädjen och energin.

Gratis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar