http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Om att åka och köpa en pinne

torsdag 17 november 2016

Om att åka och köpa en pinne



Om att åka och köpa en pinne, handlade torsdagens Tankar för dagen i P1. Vad radiorösten Erika Hedenström egentligen berörde spinner vidare på det jag skriver i  slutet av mitt näst senaste inlägg, att med till synes obetydliga handlingar skapa förändring, bidra till en ljusare värld.

Och det kan sannerligen var värt att reflektera över i dessa ödesdigra dagar, då det känns som om världen håller andan.

Ingen handling är för liten, bara den påverkar något eller någon i positiv riktning. Jag funderar över detta på min promenad. Det stora i det lilla var det ja...

Jag har anslutit mig till att Låna ut en Uppsala-bo (och i morgon ska jag träffa en kvinna med ett namn som betyder tröst, en händelse som ser ut som en tanke)

Jag kanske också ska ansluta mig till studieförbundet Bildas Kulturkompis

- båda är projekt med integrering av nyanlända som mål

Jag äter frukost med en gästande kurd från Iran i mitt airbnb-boende. Vi talar om Syrien, kriget och alla döda. Men min gäst är här för att doktorera.

Jag ler och säger hej till alla främlingar jag möter på promenaden (en som passerar mig på stigen tittar åt ett annat håll, denna person borde jag verkligen ha sagt ett ljudligt hej till, men det gjorde jag inte - jag finns!, du finns!).

Jag säger heja i stället till en passerande löpare

Jag småpratar med fastighetsförvaltaren där jag bor

Jag småpratar med värdarna på Friskis&Svettis där jag köper mitt motionskort

Jag räddar  kanske en och annan ek, och de som bor i den, indirekt vid datorn, men det är inte jag som håller i sågen

Jag plockar enbär från busken och tar vara på naturens lokala resurser

Jag sjunger på telefonsvararen till vännen som fyller år

Och genom min promenad bibehåller jag min goda fysik och minskar på så sätt samhällets sjukvårdskostnader genom förebyggande friskvård

Jag ber för världen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar