http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: "Min" hög - Sveriges vagga?

onsdag 28 november 2018

"Min" hög - Sveriges vagga?




Det är inte varje dag mina gamla tassemarker och ädla blomsterplatser figurerar i riksmedia. Men på tisdagen hände det.
Min älskade Hågahög, eller Kung Björns hög som den också heter, kan vara Svearikets vagga!

Det menar i alla fall arkeologer som vill gräva ur Hågahögen, den gamla gravhögen i Hågadalen i västra Uppsala. Det rapporterar Radio Uppland idag (som i sin tur citerades i lunchekot i P1).

För hundra år sedan grävdes delar av den ut, en rik guldskatt hittades, som finns att beskåda på Historiska museet i Uppsala.

Här har jag guidat, vandrat, sprungit, cyklat, njutit, botaniserat, mediterat, legat på en filt, fikat, samtalat, tittat på stjärnor en frusen vinternatt, ...
Och bara njutit av livet och allt det vackra.
Och kärleken ökar med kvadraten på avståndet, eller hur var det nu?

Bilderna är många, många härifrån. Efter att ha levt granne med Hågadalen nästan oavbrutet i  25 år glömmer jag den aldrig!





Och så blomsterprakten!






Och många, många fler. Som här t ex.

Men om man gräver ut hela högen, hur ska de då återställa de rara örterna som blommar där i sluttningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar