http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Tio frågor om mat och klimat

lördag 8 december 2018

Tio frågor om mat och klimat




Hur ska man äta för att bäst förhindra ytterligare svåra klimatförändringar?

Man pratar ju om bilen, biffen, bostaden som de tre områden där vi konsumenter bör tänka efter i våra val.

Biffen blir lätt - jag avstår.
Särskilt efter dokumentären om köttätarens dilemma. Förhållandena i djurindustrin är ju inget nytt. Men vi behöver vi bli påminda gång på gång. Stordrift skapar på sikt problem.
Så sent som igår hör vi på nyhetera om ökningar av skadliga bakterier i kycklingfilé.
Det krävs inget geni för att förstå att det är storskaligheten som ligger till grund för detta.
När jag i tonåren såg bilderna för första gången blev jag vegetarian. Och har i hjärtat så förblivit även om jag serverat och ätit kött till mig och barnen. Men gick automatiska tillbaka till det gröna när de flög ur boet och nu är en av dem vegetarian...



Men jag gillar ju får och kor och öppna, svenska landskap som betas:
Hur ska jag då göra för att äta klimatsmart?
Ska jag sluta använda mjölkprodukter, sluta äta ost?
Ska vi i Sverige leva utan korna? Det vill inte jag!
Och de ulliga fåren - är de också klimatovänliga?

snart är det dags för stöket i köket...

Hur kan vi stoppa att det billiga brasilianska köttet transporteras och säljs i Sverige?
Hur ser det ut i en svensk kötttdisk idag, särskilt efter sommarens foderbrist och nödslakt?
Jag har inte kollat själv, men där borde ju bara vara svenskt kött!
Dyrare mat nu, var det en blogg som hette. Ja, problemet är att maten är för billig!



Men brödet då?
Glutenfritt svämmar över hyllorna i mataffären som om hela Sverige drabbats av en epidemi.
Är alla plötsligt glutenintoleranta? Bra pr har företagen lyckats med i alla fall. Goda affärer.
Varför är det dåligt med gluten?
Vi har bakat bröd i alla tider, även jag, ska jag sluta med det? Det vill jag inte.

Hur många frågetecken blev det här?
Vad äter du idag? För eller emot klimatet?


2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Lisel! Självklart veganskt för allas skull! Mjölkkorna lever i max 5 år, dricker 100 l vatten per dygn och blir fråntagen sin kalv redan efter ett dygn �� Tacka vet jag havredryck. Kycklingarna och grisarna önskar nog att de aldrig blivit födda, även här i Sverige ��

    SvaraRadera
  2. Utan korna och andra betesdjur växer landskapet igen och de livsviktiga bina har ingenting att pollinera. Det är bilismen, flyget, sjötrafiken (inte minst) och industrierna som är de stora bovarna i dramat. Varför skall kött flygas från Brasilien till Sverige och rökt sik från Canada? Varför skall svenska varor paketeras i Belgien? Det är de frågorna som borde diskuteras, men det är inget parti som verkligen gör det, för det rubbar hela det ekonomiska systemet, den heliga nationalprodukten.

    SvaraRadera