http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: En undersam ordning

onsdag 12 december 2018

En undersam ordning





Linné talar inför den nyinstiftade Vetenskapsakademien 1739:

"Allt vad den allsmäktige Skaparen inrättat på vårt jordklot är gjort med så undersam ordning, att ej ett enda finns som ej behöver ett annats bistånd till sitt underhåll."

Det är Kerstin Ekman som i hennes Augustpris-nominerade bok Gubbas hage citerar vår store vetenskapsman. Vi hör ihop. Allihop. Med Linnés synsätt skulle vi kanske klara klimatkrisen bättre än vad vi tycks göra i nuläget. Att ta hand om vårt klot bättre. Kerstin Ekman skriver:

"Vi är inställda på att utplåna det som hotar oss. Vi tror oss födda till besegrare och vi lever som utrotare."

Under kapitelrubriken Var jag levde och vad jag levde för skriver Henry David Thoreau i sin bok Walden (eller Skogsliv vid Walden som den hette i tidigare översättning):

"Varje morgon var en munter inbjudan att göra mitt liv lika enkelt, och jag kan också säga oskyldigt, som Naturen själv. - Jag steg upp tidigt och badade i tjärnen: det var en religiös ritual och något av det bästa jag gjort. - Jag var lika påverkad av det svaga surret från en mygga som gjorde en osynlig, oförutsägbar tur i rummet i gryningen, när jag satt med dörren och fönstren öppna, som jag någonsin kunde bli av varje trumpet som basunerade ut ära och berömmelse."

Thoreau blev berömd, trots sin undanskymda tillvaro där i Massachusetts i mitten av 1800-talet, eller kanske just därför? Nästan 200 år senare kan vi läsa hans eftertänksamma tankar om enkelhetens filosofi i boken.

Och bara låta oss förundras över en undersam ordning. 

...alltså: ej ett enda finns som ej behöver ett annats bistånd: baggen behöver prästkragen.

Ok då:

Nu spricker de tunga grå molnen upp, domherrarna bröstar upp sig vid det nya röda, fågelbordet, en svag strimma av decembersol förstärker deras stolta röda färg. En ensam gråsiska plockar i fröresterna på marken. En blåmes, en talgoxe gör den sällskap. Morgonbrasan falnar i spisen.

Och jag försöker mota bort julstressen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar