http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Den blomstertid nu kommer - nej, den är här redan!

måndag 20 maj 2019

Den blomstertid nu kommer - nej, den är här redan!


Förundran.
Det är ett underbart ord.
Så ljuvt, så skönt - som sommarpsalmen.

Den blomstertid nu kommer
med lust och fägring stor
du nalkas ljuva sommar
då gräs och gröda gror
Med blid och livlig värma
till allt som varit dött
sig solens strålar närma
och allt blir återfött.

Inte svårt denna tid, då jag fotar nya blommor varje dag. Vilda blommor.
Och hyllar den biologiska mångfalden som uppmärksammas på egen dag den 22 maj.
På vår tomt har jag räknat till 177 vilda arter, av träd, buskar, örter och gräs.
Skulle jag bjuda in experter på mossor, lavar, svampar, insekter och fåglar så blir det fler tomtkryss.
Eller så får jag bli min egen expert.

Detta är min senaste fotoskörd där ute:

eken knoppas

humleblomster

majveronika

sommargyllen

ängssyra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar