http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Tänk globalt - handla lokalt!

torsdag 30 januari 2020

Tänk globalt - handla lokalt!

gynna din lokala producent och gör en miljöinsats!

Tänk globalt - handla lokalt!

Jag har balanserat kassar med lokalproducerade grönsaker på styret på cykeln.
Jag har dragit upp morötter med barnen på en ekologisk gård.
Jag har hämtat lokala produkter i en trappuppgång nära mig.
Jag har fått kravmärkta produkter, dock både svenska och utländska från Ekolådan, levererad till dörren.

Tänk globalt - handla lokalt!

Så det var ganska naturligt för mig att gå med i lokala REKO-ringen på facebook efter flytten för två och ett halvt år sen. REKO-ringar finns numera i många svenska städer, dvs det är olika facebook-grupper som går samman med lokala producenter som inom gruppen kan sälja sin honung, sina ägg, sitt mjöl eller bröd mm direkt till konsumenten. Inga mellanhänder! Låt hela Sverige leva! Synd bara att man är beroende av facebook - alla är inte med där (och jag var hårdnackad motståndare länge, länge).

Tänk globalt - handla lokalt!

Men först igår blev det av att köpa, varför har jag väntat så länge?? Det var en strid ström av människor som slöt upp i mörkret vid producenternas bilar på parkeringen bakom Gummicentralen. Köer bildades. Människor småpratade. Man träffade bekanta. Likasinnade! Vissa hämtade på cykel, ett färdsätt som lever i undantag i min närmaste nya stad jämfört med den förra.

Så tack!
Tack Vitsjökrokens gård, för rapsolja!
Tack Daniel Swartling för ägg!
Tack Geten Gerda&ko för grillost!
Tack Hammarbol gård för mjölet!

Tänk globalt - handla lokalt! Det rappade Anders Linder (minns ni honom?) rytmiskt en gång på en scen för länge sen. En pionjär vad gäller miljötänk! Och jag fortsätter i hans anda! I allt jag gör.

Ännu ett lyckat bak, dock ej på det lokala mjölet. Må semmeltiden börja nu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar