http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Träd in i försommaren...

fredag 8 maj 2020

Träd in i försommaren...


När övergår våren i försommar? Jag tycker det är när alla trädens löv har spruckit ut. Även askens som är sisten ut, men först här nedan. Jag har varit dålig på att fånga våren i år på bild, så det får bli en reprispublicering på min förundran över träden - våra fantastiska träd! Och buskar.

Först blomman på askträdet, de parflikiga bladen sedan


Ek


Hassel

Gran

Björk

Skogstry

Hägg

Nyponros

Olvon

Slån

Måbär
Vilda grannar - ja, tack! Läs mer här.


Visste du att unga rönnblad smakar mandel?
Det lärde jag mig av en deltagare på en guidning. Pröva nu!

Lönn, hittade en på tomtgränsen. Ej just denna lönn.

Kaprifol - inget träd, ingen buske, en lian!, förvedad klängerväxt alltså

Sälg, blommar först av alla. 

Aspen - bladen satt för högt för att få en närbild...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar