http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Titta - en bokholk!

torsdag 20 augusti 2020

Titta - en bokholk!

 

Lätt som en plätt - ett minibibliotek nära dig.

I lilla orten Nälden väster om Östersund handlade vi på Ica, eller var det kanske Coop. Vi hade precis ätit en lunch i solen vid idrottsplatsen där, pratat med lite lokalbor som kom förbi. Pratade S:t Olavsled, långcykling och corona. Med varorna i händerna på väg till cyklarna kommer vi ut och där, vid anslagstavlan, sitter en bokholk! Jag studsade fram av glädje och iver för att se vilka hemligheter den rymde. Jag hade nämligen glömt min bok vid vårt första boende, redan i Selånger... Jag plockade ut Yarden av Kristian Lundgren. En tunn pärla. Mycket läsvärd!

Yarden

Jag såg en bokholk också tidigare på sommaren, i Hammarby sjöstad. Välfylld! Innan jag hörde ordet bokholk har jag alltid tänkt att det vore kul att ha en sätta/ställa/låna-hylla av böcker i vårt område där vi bor. Ser på nätet att bokholkar sprider sig över världen. Så efter cyklingen frågar jag snällt min man, som är en bättre snickare än jag, och voila! - nu sitter den uppe!

Första påfyllningen från egna bokkällor...


Nu är det upp till mina grannar och jag själv att se till att det blir omsättning! En aldrig sinande ström av böcker att läsa! Rikedom. Jag tänker ha lite koll, rensa ur om böcker står för länge. 

Jag har alltid läst böcker. I bokslukaråldern skrev jag min första lista, på pappas skrivmaskin (!), 161 böcker på ett år, ja, jag minns faktiskt siffran. Urval: lokala bibliotekets ungdomsbokshyllor. Sen pryade jag i bokhandel, då var Månpocket nytt, pocket av kvalitet! och jag plockade under en tid på biblioteket ur listan av Månpockets utgivning som fanns längst bak i böckerna. Då hade jag redan börjat läsa vuxenböcker, började på A i mammas och pappas hyllmeter av böcker...

Andra urval av böcker jag nu öser ur den världsliga litteraturskatten:

- två olika bokcirklar

- Nobelpriset

- Augustpriset

- Sveriges Radios Romanpris

- boktips i tv, radio och tidningar förstås


Kul också att ta del av klassiker, som när DN i somras presenterade ett förslag på 89 tips för läsning. 

Snart är bokhösten här! Var ligger din närmaste bokholk?

Välkommen bokhöst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar