http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Vandra Stopp Stanna

tisdag 17 augusti 2010

Vandra Stopp Stanna


Mellan Nallo och Sälka

Landskapet breder ut sig som en ödslig stenöken. Många stenar att bygga rösen av!

Det glesa pärlbandet av rösen leder fram till kanten av en brusande jokk - dags för ett vad. Balanserande på hala stenar hjälper vi varandra över.

- Nä, inte börjar det väl att regna? Stanna. Av med ryggsäck. På med kläder. På med ryggsäck. Dra åt midjebältet. Knäpp bröstspännet. Börja gå. Efter en halvtimme har regnet upphört. Stanna. Av med ryggsäck... osv, osv

- Den där backen tog knäcken på mig! Jag måste vila och hämta andan. Och ta av mig jackan. Liggandes i riset ser jag alla näpna ris: kråkbär, ripbär, dvärgbjörk. Så vackra!

Mjuk matta för trötta ryggar.

- Titta, där är Akka i all sin prakt. Måste bara stanna och ett ta ett kort. Och ett till.

Och där i skrevan växer ju, vad heter den nu den där bräckan? Var det gullbräcka?

Ja, det är gullbräcka. Foto: Anders Östlin

Vi måste ha gått i timmar. Jag är kaffesugen!

Genom fjällbjörkskogen hörs bruset av en jokk bli allt starkare. Jag sträcker ner min kopp och tar en mun full från naturens naturligaste kran med fjällmineralvatten.

Nu orkar jag snart inte ett steg till. Jag för handen ner i fickan, och finner just det jag behöver: rallarsnus, min egen nöt och frukt och chokladblandning för kriser som denna. Jag tar mig ända fram. Idag med. Belöningen väntar...

Hos stugvärdsgänget i Alesjaure blev det nyfångad röding. Tack Janne!

I Singi bjuder naturen på spektakulärt skådespel. Stugan töms hastigt på folk och på trappan utanför blir det trångt av alla som med gapande munnar och laddade kameror bara häpnar:

Vy mot Kebnekaisemassivet. Skatten är inom räckhåll. Foto: Anders Östlin


Foto: Anders Östlin

Det är jobbigt att vandra i fjällen! Men värt alla möda och varje steg. Bara inte fjällabben kommer störtdyker över mig nu! Eller så kryper väl en fjällämmel över min vänstra tå när jag lyssnar på fjällvråkens vemodiga skrik över branten...

1 kommentar: