http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Finns vid sjön

onsdag 2 november 2011

Finns vid sjön


Storstadsfolket drar barnvagn, joggar, rastar hunden, samtalar, promenerar, tar bilder, möts, kopplar av, andas, njuter...


Jag jobbade.
I höstsol först, sen skur, sen sol, sen skur igen.
Vilka naturvärden kan jag hitta här som kan sätta käppar i hjulet för att exploatera ett strandskyddat område?
Bostäder planeras.
En ny arena tornar upp sig på andra sidan stranden.
Medan folket håller sig till promenadslingan runt dyker jag gång på gång in i buskagen och snåren. Reflexväst på, annars kanske man väcker misstanke av någon sort. Man kan se att jag jobbar.
Kramar tallar.

Kollar in växter.
Tar bilder.
Noterar det jag ser.


Även här härjar almsjukan.



Svarar på en och annan fråga från förbipasserande.
Mest pratsam är fågelfotografen.
Och tjusigast som han fångar på bild är gråhägern som stolt poserar för honom.

- Det är massor att se här när det finns så liten yta för fåglarna att vara på, summerar han.

Jag hittar en hel massa växter, en hel del fina träd: tallar, ekar, almar. Inga rariteter kanske. Räcker det för ett bevarande?
Jag unnar Solna-borna denna lilla oas att vandra i. Återstår hur mycket naggad i kanten den blir när allt är färdigt runt ännu en stockholmsk arena, byggd i sportens namn.



Storstaden möter den trängda naturen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar