http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Många gillar detta

måndag 21 november 2011

Många gillar detta






Jag gillar... blommor.





Jag gillar... skogen.

Naturskyddsföreningens facebookföljare fick frågan om vilka bloggar de följer och rekommenderar. I listan som föreningen skapade återfinns min blogg! Tack alla ni som gillar! Är du inte en följare? Ta chansen!

Och varför ska du följa min blogg? Skälen varierar.
Min blogg:

  • är uppkallad efter och inspirerad av den amerikanske filosofen Henry David Thoreaus bok Skogsliv vid Walden.
  • är en naturdagbok, till exempel här
  • ger utflyktstips till Uppland och Sverige, till exempel här
  • tipsar om böcker, tidningsartiklar, radio och tv i ämnen som engagerar, ofta natur
  • vill inspirera till naturupplevelser och friluftsliv, till exempel här
  • handlar om det stora undret i det lilla livet, till exempel här
  • tycker till om miljö och klimat och vad du och jag kan göra åt utvecklingen, till exempel här
Gamla vänner kan också hålla lite koll också på vad jag (en som avstår Facebook) pysslar med.

Du är vad du gillar. Som 21-åring blev svaret på frågan:
läsa, prata med vänner, möta nya människor, resa, prata engelska, åka på cykelsemester, sova under stjärnorna (!), skriva brev, plugga - lära mig något nytt, sjunga, laga mat, skratta, kramas, gå på restaurang, leva, längta.
Några av följdfrågorna i en övning då var: Vilka av sakerna har du gjort under den senaste veckan? Vilka är gratis? Ägnar du dina intressen mycket tid?

Mycket har väl ändrats sen dess, men en stomme har dröjt sig kvar, med en tonvikt på: The Best Things in Life are Free...

Således innehåller en och samma fantastiska lediga dag häromveckan för mig:

Lång tidningsfrukost med min man
Fysisk träning

Jag gillar.... träning. Foto: Johan Åkerman

En stor kopp kaffe

Jag gillar.... kaffe. Foto: Anders Östlin

En hel massa höstsol
Tusentals andetag frisk luft
En eftermiddag i skogen

Jag gillar... äta mat i skogen.

Samtal med sönerna
Ett glas vin eller två vid middag och livlig diskussion bland vänner i bokcirkeln

Jag gillar... min (natur-, kultur- och)bokcirkel. Foto: Stina Lindhagen

En säng att sova i
En katt att somna och gosa med

Jag gillar... dig, Elsa!
Allt (nästan) gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar