http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Fåglar för nybörjare

fredag 13 april 2012

Fåglar för nybörjare



Många artlistor för växter har det blivit genom åren, men fåglar? Det får andra ägna sig åt. Det där med att stå stilla och glo in i en tubkikare har jag aldrig fastnat för. Jag vill röra på mig! Men ett och annat fågelnamn har jag väl snappat upp av duktiga kursare, guide-deltagare eller kolleger under årens lopp. Men kikare bär jag inte i fält och någon tub äger jag inte.




Talgoxe: en vanlig nybörjarfågel! Foto: WikimediaCommons

Cykelverkstaden hade lunchstängt. Så jag satte mig där utanför bara att vänta. Och fåglarna gav sig till känna. Det blev nästan som en mindfulness-övning: skärpta sinnen! Så under en vanlig aprildag i stadsnära miljö lutandes mot en tallstam och under promenaden sen spanar jag och lyssnar som värsta fågel-nörden. Och fram växer min första artlista för fåglar - någonsin!

Jag hörde eller såg:

korp
tofsvipa
fasan
rödhake
gulsparv
råka
lärka
större hackspett
björktrast
ringduva
koltrast
grönfink
kråka
blåmes
nötväcka
talgoxe
skata
kaja
bofink

Men var var sädesärlan?
Jo, årets första såg jag dan därpå! Välkommen! Och så gråsparven. Totalt 21 arter!

Platsar jag i Club 20 nu?

Mer fågelsiffror, livskryss, årskryss, tomtkryss och andra "obsar" finns här.

En väldigt bra och annorlunda "fågelbok" med över 100 arter är Augustprisbelönade Korparna av Tomas Bannerhed.

Så alla fågelvänner och andra bokälskare, läs den!
En av fågelvännerna som  tar bra bilder på fåglar är Brutus Östlund!

För de är ju väldigt vackra, våra bevingade vänner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar