http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Idag är det Världsbokdagen!

måndag 23 april 2012

Idag är det Världsbokdagen!


"Jag önskar att någon tog hand om mig, talade mig till rätta och berättade vad jag ska göra. Men sådant sker ju inte med en vuxen människa: av henne väntar man sig något, en bok, en gryta kalops..."

Orden är Kerstin Ekmans ur boken "En stad av ljus" och är det allra första citat jag i gymnasieåldern skrev in i min "citat-bok" om böcker. Jag skrev ner rader ur böcker jag gillade, men såsmåningom blev det en  anteckningsbok i stället där jag listade lästa böcker. Alla böcker har inte skrivits ner, men listan har blivit rätt lång under årens lopp. Och häromveckan blev Åsa och Mats Ottossons bok Naturkraft den allra sista noteringen i den lilla boken. Och den har jag ju redan citerat ur här på bloggen.



Har alltid läst och kommer fortsätta att låta litteraturen berika mitt liv.
Böcker är livet!
Läsning ökar förståelse för världen och andra människor!
Alltid tillgängligt!
Gratis!
En tillflyktsort!
Och tröst.

Eller som ett annat inlägg handlade om, en bokmärkesgran...

Jag följer Köpstoppsbloggen och där finns en hel massa bra tips om böcker, inklusive den bok jag uppkallat min blogg efter.

Här är mina Lästa böcker. Några av dessa har jag skrivit om under etiketten litteratur... 

Vilken bok läser du idag på Världsbokdagen?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar