http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Avlyssnat

torsdag 21 mars 2013

Avlyssnat


Jag plockar pärlor ur radions P1:

Nina Björks aktuella bok Lyckliga i alla sin dagar läste jag mest stort intresse. Därför lystrade jag extra noga på hennes krönika i God morgon Världen nyligen. Behöver vi verkligen fler starka kvinnliga förebilder?, frågar hon sig. Vad är det för samhälle vi skapar när det rådande idealet är att vara stark hela tiden? Svagheterna gömmer vi undan. På Facebook och andra medier ska vi visa upp den perfekta bilden och så ska alla försöka leva upp till det. Med psykisk press som följd och ett ständigt upptrappat race mot det ideala livet. Men vem ska egentligen bestämma om vad som är bra för mig?

I samma progam berördes hälsofrågor och klassskillnader under rubriken Varför mår vi så illa när vi mår så bra?
Kan personer från lägre socialgrupper verkligen få en bättre hälsa genom att gå på jym? Nej, folkhälsoarbetare skulle behöva ändra hela samhället och då minska de ökade klassklyftorna för att hälsoarbetet verkligen skulle ha en effekt eftersom hälsa idag är så starkt knutet till klass. Det gör man inte på en kafferast. Råd om kost, motion och sömn är ju bra, men i så många fall behövs det betydligt större insatser för att verkligen göra skillnad. På djupet.

Epstein och Nordegren i P1 berörde på onsdagen begreppet lycka med anledning av att det igår var den internationella glädjedagen. Jag gillade diskussionen om det trubbiga måttet BNP som ett mått på välstånd i ett land. Som om summan av alla köpta varor och tjänster i ett land skulle vara ett mått på hur landets invånare mår. Med smärtsam tydlighet visar ju programmet ovan att så är inte fallet i Sverige. Så högt välstånd och fina tillväxtsiffror men så många som mår dåligt! Jag tänkte på detta med BNP i det fattiga landet Nepal som jag besökt i november. Där mäts detta också i BNP, men en stor del av invånarna är ju självförsörjande bönder med sina egna grödor på bordet. Slitsamt javisst, som vi hade det på 1800-talet!

Men vem är lyckligast?
Bonden i Nepal? Eller Svensson i Sverige? Hur man mäter detta är inte lätt!


Jag instämmer i Nordegrens citat av uttrycket: The best things in life are free!

Som att njuta av vårvintersolen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar