http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: "Drömdagen"

måndag 4 mars 2013

"Drömdagen"


Läser i dubbelsidig annons från Gränby Centrum i tidningen om Anna och Mia och deras "Drömdag". Det var första pris i en tävling där en person kunde bjuda med en person på "en shoppingupplevelse med extra allt". "Dessutom lyckades de sätta sprätt på alla 10.000 kronorna i våra butiker under dagen".

Ja, detta är då den stora "drömdagen" för människan i vårt västerländska samhälle:
kl 8.30 Hämtning
kl 9 Frukost
kl 10 Shopping
kl 11 Spa
kl 12 Lunch
kl 13 Styling
kl 14 Shopping
kl 15 Fika
kl 14.30 Shopping
kl 18 Middag
kl 19.30 Skjuts hem

Det vill säga, lycka är att konsumera!

Eller?

Jag har inte riktigt samma intressen som Anna och Mia. Alla är vi olika. Men líka mycket värda! Min drömdag bygger snarare på icke-konsumtion. Det jag delar med dessa två är förstås att göra saker med någon man tycker om! Goda relationer kan vi inte köpa oss till! Vi delar också den planet vi lever på.

Min dag skulle innehålla någon form av uteliv, och då menar jag inte krogen! Skridskor på sjön, skidor i skogen eller en promenad ute i vårljuset. Kaffet, som jag serverar i en termos, har jag köpt på mataffären; vi dricker det sittandes på en bänk ute mot en vägg där marssolen ligger på och skapar takdropp. Jodå, de hembakta bullarna finns med. Vi lyssnar på fåglarna och pratar, pratar. Känner vårens dofter. Känner solens första riktiga värme.

Promenerar sen efter duschen hemma till affären med cyklarna och hänger varorna för kvällens middag i tygkassen på styret.
Vinet har jag redan hunnit införskaffa på stan tidigare.
Vi lagar mat i köket till prat och skratt. Avnjuter förrätt, varmrätt, efterrätt. Och kaffe.

Efter den nedladdade filmen som vi ser på" tjock-tv:n" så praktiserar vi kunskaperna från massagekursen nyligen på varandra. Vem kunde tro att ansiktsmassage kunde vara så skönt!...
                                                   ___________________
                                                     
Marknadskrafterna, bankerna och Anders Borg vill att vi ska konsumera oss ur krisen. Är det den rätta vägen?  För det säger ju sig självt att västvärldens ekonomiska system med strävan efter ständig tillväxt inte är hållbart i längden när vi redan idag konsumerar långt över vad var vår planet förmår producera.

Var och en är sin egen lyckas smed, men jag hävdar att denna lycka inte står att finna i det vi köper. Det måste finnas ett annat sätt! Men hur? Vad? Jag har inte lösningen.

Jag lyckas inte "sätta sprätt" på en bråkdel av vad Anna och Mia gjorde på sin drömdag men jag mår väldigt bra. Och är glad. Jag har bara lite ont i benen av skridskoåkningen...

Foto: Håkan Jansson

När fylls du av glädje/lycka?
När kände du dig glad/lycklig senast?
Vad skapar och vad hindrar glädje/lycka i ditt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar