http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: I ett betydligt lugnare Husby

tisdag 28 maj 2013

I ett betydligt lugnare Husby



Mandelblom i blom
När kravaller rasar som värst i stockholmska Husby beger jag mig mot en annat av vårt lands många Husby, längs Husbyvandringen där Linné också gått. Jag tar med mig Hitta-ut kartan och en kaffetermos. Och hamnar på bänk med vacker utsikt mot bäckravinen som meandrar sig genom det platta landskapet. Men inte tillräckligt långt ut från stan för trafikbruset är påtagligt från Bärbyleden i öster.

Följ Linne!


Skyltar är det gott om i naturen, i alla fall där jag rör mig. Men hur ofta hittar man en tom ram, som i sig utgör själva skylten? Längs åravinen, vid check point nr 18, som sammanfaller med en punkt på Linnés Husbyvandring står denna svarta ram, med texten "Librobäcken" i övre kanten. Rätt coolt, tycker jag.  Bilden uppstår genom att se rakt igenom. Så motivet då:  i den slingrande ravinen står gullvivor i gult. Halmgul fjolårsvass följer den smala ån längs ner i ravinen. Och så mer gult: skarp är färgen på kabbelekorna som kantar det vatten som sakta rinner längs den djupafåran. Pilar, små enbuskar och solitära rönnar som snart slår ut i blom kompletterar idyllen.

Tornseglarna förgyller ljudbilden tillsammans med sånglärkan. En av de siste och en av de förste bland vårfåglarna!

Jag hade tänkt skippa denna jakt i år, jakten på checkpoints i Hitta ut-projektet. Men det är ju ett kul sätt att se nya platser i sin närmiljö. Att följa en slingrande å uppströms på upptäcksfärd. Vad kan vara mer fängslande en blommande försommar? Mötas av överraskningar. Fina platser. Vackra blomster. Där blommade första midsommarblomstret på förra checkpointen! Och mandelblom. En riktig botanisk pärla vid  nr 19. Som backen på östra sidan av Bärbyleden, nedanför fårhagarna: torrbacke av högsta klass! Med säfferot. Sprang på den i jobbet i fjol.

Vilka pärlor hittar jag i årets uppdrag?

Toppjungfrulin

Och där, där överröstar näktergalen alla andra fågelröster. Och till och med trafikbruset på håll.

Pling. Pling. Bommarna går ner vid spåren intill och snart drar Dala-tåget förbi som ett streck genom landskapet. Dit jag for i helgen. På kör-turné!

Ett annat mindre tilltalande streck i bilden är kraftledningen.
Men i vårt moderna liv är det sånt vi får leva med. Jag har precis gått över till förnybar el helt och hållet! Gör vad jag kan.Men kraftledningarna fortsätter ju ändå att rita streck i det svenska sommarlandskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar