http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Oh Fortuna!

fredag 8 november 2013

Oh Fortuna!




Oh Fortuna,

liksom månen
med dess växlande faser
växer du
eller avtar du ständigt;
livet, det avskyvärda
håller mig kvar
och skärper min blick
i sin hårda skola,
fattigdom
och rikedom
upplöser det som vore de is. 




Ohyggliga 
och fåfängliga öde,
du obönhörligt välvande lyckohjul,
du som är obeständigheten,
den ombytliga lyckan,
som alltid upplöser sig i intet, 
höljd i skugga
och beslöjad
styr du också mitt levnadslopp;
nu har jag inte ens kläder
att skyla mig med
på grund av din ondskas spel. 




När lycka 
och välstånd
är utom räckhåll,
finns blott plåga
och elände
i denna jämmerdal.
Stämmen nu alla upp
klagosånger
och begråten med mig
det oblidkeliga ödet,
som slår ned 
även den starke!



Kan det beskrivas bättre, livet, med dess upp- och nedgångar än med texten ur Carmina Burana?

Vilken omskakande upplevelse!
Vilka sprakande färger!
Vilka omskakande vittnesmål!
Vilken himlastormande musik!
Vilken gripande poesi!
Vilka vackra män!
Vilka sköna kvinnor!
Vilka skakande livsöden!

Gå och se uppsättningen på Folkoperan i Stockholm!

Men bara för att man är i Stockholm sover ju inte naturmänniskan i mig. På självaste Hornsgatan ligger plötsligt en gul matta... av blad från gingko-trädet! Så vackert. En hel lång rad finns här. Jag böjer mig ner och plockar med mig en stockholmsk souvenir... Gratis, förstås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar