http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Afrikansk botanik

tisdag 11 mars 2014

Afrikansk botanik


Akacian - sinnebilden för savannen

Det är inte lätt att vara botaniker på en helt ny, för mig främmande, kontinent. Men varför vara botaniker på resan? Det var ju semester jag var på, inte någon jobbresa! Jag kunde bara beundra allt det vackra, ta lite bilder -  njuta!. Uppleva naturen med höger hjärnhalva, med alla sinnen, i stället för att leta efter namn hela tiden. Befriande! Dofter. Färger. Former. Likheter och olikheter med något jag tycktes känna igen. Bland annat på vår vandring från byn Chome i South Pare Mountains och uppåt mot regnskogen så var blommorna många! Och buskar och träd var ju minst lika fascinerande. Dem hittade jag både på savannen och i regnskogen. Och några namn blev det ju i alla fall...

Hjorttunga, sällsynt ormbunke i Sverige, här i skuggan av grova träden 

Euphorbia - släkt med våra törel-arter
Men det är ju... en potatissläkting!

Och titta - nu är det jul igen!
Doftar den lilja gott också?

Det gör i alla fall mimosan!

Och det här måste vara en ros av något slag. Blir det ett bär?

Det minsta vid våra fötter när vi vadat över den översvämmade bäcken. 
Afrikansk ljunghed. Familj: Ericaceae

När vi nått höjd blommade träd i vitt...
... och i rött. 

Vilken av Linnés lärjungar ute i världen kan ha sett dessa arter månntro? Men inga frön togs med hem till Sverige. De trivs bäst i sin egen hem-miljö, tror jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar