http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Lövsprickningstider

fredag 24 april 2015

Lövsprickningstider


Nu blommar lönnen. Sen kommer bladen.



Jag gillar att vara ute. Jag får betalt för det när jag är ute på jobb. Nu börjar det! Bloggen borde således vara överfylld av vår-rusiga bilder på skir grönska och rara sippor. Men icke. Bättring!
Jag gillar även att läsa böcker.
Och jag tar mig till det också.

Så den perfekta kombinationen för mig borde då bli: böcker om natur. Ja, faktiskt är det den hylla som fortfarande fylls på. Resten lånar jag; det är inte ofta jag köper en roman. Inte ens i pocket. Om vackra platser i Sveriges fantastiska natur har Martin Emtenäs skrivit om i sin bok: Upplev Sveriges natur. En bok att ösa ur, särskilt så här års. Jag borde göra som Martin gjorde under skrivprocessen - jag vill gå ut i skogen för att leta adjektiv! Det berättade han på biblans författarkväll i förra veckan. Böckerna tog slut. Jag blev utan signerat ex. Hoppas nu då att alla köpare/läsare med signerade ex använder den också. Ut mer er i spenaten. Emtenäs blev också intervjuad i P1 av eminente reportern Anton Karis i samband med att boken gavs ut - han gjorde det bättre än intervjuaren från Radio Uppland på biblan. I radio ställdes den gäckande frågan: Varför behöver vi naturen? - Något hamnar rätt i kroppen, svarade Emtenäs då. Så är det. Just så.

Så idag njuter jag av sköra vita magnoliablad i Botan.
Oh, ljuva doft av magnolian!
Jag njuter av titta på till synes Uppsalas samtliga ringduvor i deras prasslande sök efter föda bland fjolårslöven under bokarna i Slottsbacken. Vad heter den nu, den där branta backen, på södra sidan om Slottet?
Jag njuter av doften av sötaktig poppel som nu släpper sina klibbiga knopphöljen.
Och så de söta vårblommorna. Som nagelörten förstås. Vackrast i solskenet - helt utspärrade kronblad.

Min favoritvårblomma: nagelörten! Blommar nu vid hällar.
Men den kyliga nordan idag, den var kall! De tyckte eleverna från klass 3-4 från Marmaskolan också när vi gick Linnés Hågastig idag.
Idag, på Världsbokdagen, hyllar jag Martin Emtenäs bok: Upplev Sveriges natur.

Ja, det ska jag. Uppleva alltså.


Almen - hann du se när den blommade? Sen kommer "chipsen".

Askens blomma är som många träds rätt anonym

Boken är snart utsprungen. 


Linden är ljuvligt skön i alla stadier.

Eken väntar till näst sist. Från Hässelby hage, ett av mina äldsta utflyktsmål kring Uppsala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar