http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Hyllning till Hellsing

fredag 4 december 2015

Hyllning till Hellsing


Älgen,  Helge kanske?, i Håga hör liksom hemma här. 

Den store nestorn har lämnat denna världen. Lennart Hellsing är död. Han blev 96 år gammal.
Kulturradion minns. Och jag minns.
Vilken banbrytande ordekvilibrist! Så befriande fritt från normer och uppfostrande moral som säkerligen barnlitteraturen var full av när han slog igenom. Så lekfullt! Detta bl a diskuteras i radioprogrammet.
Kanske läste jag inte så många böcker av Hellsing när jag var liten, även om jag känner till kusinen i gardinen, men jag var glad över att nu kunna plocka fram ur hyllan Hellsings eminenta ABC-bok, härligt galet illustrerat av Poul Ströyer. Jag känner mig lite besläktad här med en annan älskare av alliterationens konst (slår upp uppslaget med L och M):

"Minister Mist miste sin minsta mistel"

"Lappricka Pappricka vart bär det hän
på ben utan knän genom skog utan trän
- Till en stad utan hus
med en sol utan ljus
för att köpa  min farfar en dosa snus!


Lika tokroligt som Hellsings poesi! Och överraskande. 

Nu jag skapar själv i hans anda. Med lite hjälp av Olle, 6 år, som gjorde urvalet av ord ur min ordlåda i köket i förra veckan.
Han valde. Jag ordnade i  en stökig ordning. Och hyllar Hellsing på mitt eget sätt, med kylskåpspoesi:


blå pojke tvekar
aldrig löjlig första kunskap
formar sen med med magnet hemlig tavla och sol
de hinna kinesa
mellan var hellre seg än utanför
varför ingen sur evighet
skumpan dallra stark
att ta trevlig hand
het svar hoppet
tas ganska skön resa
om fattig viskning

fler hellsingska skogsfynd:




 Vila i frid Herr Hellsing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar