http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Tankar för året som kommer

måndag 21 december 2015

Tankar för året som kommer



Tänk om man fick sopa trappan från vit, fluffig, kylig snö!
Det vore väl härligt, bocken!

I stället blåser friska mildvindar med rekordvärme för december.
Är det klimatförändingarna?
Jag vill inte ha det så här!
Jag vill flytta till riktiga vintrar, men långt norrut längs norrlandskusten tycks det också gå mot grön jul...

Det krävs väldigt hårt arbete om vi ska få till en rejäl förbättring och vända denna klimatskuta.
För var och en.
Många kallar klimatavtalet för en politisk framgång, för att så många kunde komma överens. Men om det saknas årtal och siffror i avtalet på hur mycket koldioxidminskningen bör vara så tycks det ändå rätt urvattnat. Nu kanske man i stället lutar sig tillbaka, yes, vi har ett avtal!, när det egentligen är mer bråttom än nånsin att kavla upp armarna.

Hårda vindar blåser över Sveriges flyktingar. Vart ska alla ta vägen då när land efter land stänger gränserna? Från september månads välvilja till kyliga decemberbestämmelser om ökad kontroll. Visst, kommunerna går på knäna, men ändå, vi är ju ett så rikt land!

För 2016 och framtiden önskar jag mig

att gå från ord till handling och kunna göra något konkret för de som flytt till vårt land
att gå från ord till handling och komma närmare livsdrömmarna
snörika vintrar
ett värdigt liv för de som flyr till vårt land
fler bloggläsare
hälsa till folket

mm mm

Reflektioner jag gjort i veckan annars efter några vändor i vården får mig att undra vad det skulle kosta att erbjuda varje svensk vartannat år fick genomgå en generell hälsoundersökning. Då kunde man i tid avstyra begynnande fetma hos en individ, ge kost- och motionsråd i tid, erbjuda rökavvänjningskurser samt råd om alkohol, skriva recept på naturvistelse (jag anmäler mig som frivillig guide här och nu!)och verkligen börja förebygga i stället för att bota.
Väga dessa kostnader sedan mot alla de kostnader som nu Sverige har för de sjuka med livsstilsrelaterade sjukdomar - vad kostar inte de? Se föregående inlägg.

Men det är klart, detta vill ju inte läkemedelsindustrin ge pengar till; företag skulle gå i konkurs på grund av den kraftigt minskande läkemedelsanvändningen som följer på ändrade levnadsvanor.

En GOD och HÄLSOSAM jul!

önskas alla läsare.
Bjud gärna in fler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar