http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Mod och frihet i skön förening

torsdag 18 februari 2016

Mod och frihet i skön förening




"Vad är det modigaste du har gjort i ditt liv?"

Frågan ställdes på författarkvällen med Jonas Hassen Khemiri i fredags på Uppsala stadsbibliotek (han fick i höstas Augustpriset för Allt jag inte minns).
Minns inte svaret, men jag ställde frågan till mig själv sen och mitt sällskap.
Uppbrott är nog det modigaste för min del.
Men att starta företag kommer kanske in som god trea.

Läser fascinerat i en bok som stått på min att-läsa-lista länge, jag fick rekommendationen från föreningen Haros hemsida: Jonas Himmelstrand: Att följa sitt hjärta i jantelagens Sverige.
Författaren jobbar som bland annat ledarskapskonsult och beskriver sin väg in i att starta eget. Att ha en dröm. Och förverkliga den.
Han skriver:

"Är det värt det då? Jag får ofta den frågan i olika varianter av deltagare på olika utbildningar och föredrag. De har efter en stund insett att jag gör mitt jobb helt fritt och självständigt. De lockas och fascineras av detta. Jag är ägaren, min egen styrelse, min egen verkställande direktör och min egen medarbetarstab. Jag har utvecklingssamtal med mig själv. Många känner en längtan efter detta. Vad är föremålet för denna längtan? Jo, friheten. Eller i alla fall den frihet man föreställer sig att en egenföretagare har. Det finns en stark längtan hos människor att kunna styra sitt eget arbete utifrån sitt eget inre lyssnande snarare än efter en chef eller ett företags policy. Är friheten värd sitt pris? Jag brukar svara att det är personligt. Det beror på vem man är och vad man värdesätter i livet. Egenföretagande ger en stor frihet inom vissa områden. Men friheten är inte allsmäktig. Friheten är dessutom beroende av vad man sysslar med. - Jag disponerar min tid fritt när jag inte är ute på ett uppdrag eller på ett möte hos en kund. Men att disponera tiden fritt är inte detsamma som att ha ledigt. Det finns mycket som måste göras. Däremot kan jag göra dessa saker på mitt eget sätt. Som alltid så följer med frihet ansvar. Saker måste bli gjorda och det finns ingen som säger åt mig. Har man inga uppdrag blir det ingen lön. - Men om man accepterar dessa villkor är ändå friheten stor. När jag träffar andra egenföretagare som gör något utifrån sin inre övertygelse som - gör något utifrån en inre övertygelse, utstrålar de anda av frihet och positivitet. Det har en en frihet i tanken som jag mer sällan möter hos anställda, även på relativt höga positioner. Egenföretagandet kan vara en fristad i det i många avseenden alltför reglerade svenska samhället, inte därför att man tjänar mycket pengar, utan därför att det är lättare att följa sitt inre lyssnande. Känns detta viktigt och om man kan leva med osäkerheten och i vissa branscher även ensamheten, då har företagandet mycket att ge."

Jag känner igen mig i denna beskrivning. Man måste ha lite is i magen, inte vara lagd åt det oroliga hållet och vara beredd att dra ner på sin levnadsstandard när affärerna går långsamt. Minns särskilt kontrasten när jag en sommar var på Länsstyrelsen för ett tillfälligt jobb. Trevliga människor, men så låsta, tyckte jag, De är ju oftast på en länsstyrelse man "hamnar" som biolog. Sen blir man fast. Tycker att ett fast jobb är en trygghet, och det är det ju säkert, men det stora maskineriet som en statlig myndighet är, passar inte mig. Där har jag nog lyssnat inåt. Otrygga anställningsförhållanden gjorde att jag för fem och ett halvt år sen tog språnget och blev företagare. På deltid.

Nu är jag inte helt beroende av uppdrag heller. Har inkomster vid sidan om. Och så har jag ju hyresgäster i väntan på nästa modiga steg i livet. Nästa uppbrott.

Författaren skriver om sina inspirationskällor i litteraturen, hur han har formats. Han skriver om Maslows behovstrappa och anknytning. Tror att det bådar gott för fortsatt läsning. Älskar hans citat av Martin Luther King:


"Våra liv börjar ta slut
den dagen vi inte längre
talar om det som är viktigt."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar