http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Illusion av kontroll och överblick

måndag 16 januari 2017

Illusion av kontroll och överblick


Serietecknarparet Berglins sätter ordet i min mun i söndagens Upsala Nya tidning, apropå detta med listor.
Att listor ger en illusion av kontroll och överblick.
Jaha, där kom kängan.
Intressant, Berglins menar att listorna i första hand tilltalar män.
Då har jag nog alltid haft detta manliga drag.

Första listan.
Skriven på pappas skrivmaskin, var böckerna jag läste. Mängden växte och jag ville skriva ner dem. Och öva på maskinen. (Nu såg jag f ö att en av de författarna jag läste absolut mest av då i slukaråldern hade gått bort: Hans-Eric Hellberg, han formade en stor del av min världsbild, världen som ung tonåring).

Inköpslistor. Skrivs såna fortfarande? Ja, på vanliga papperslappar alltså? Jag gör det i alla fall.

Bokhandeln drösar över av olika list-böcker: "100 saker du ska göra innan du dör" och liknande kan man läsa om. Stressigt eller en sporre?

Min förkärlek till listor kom till användning när brorsan före jul frågade var vi firat jul de senaste 25 åren. Han fick svar på någon minut. Från excel-filen i datorn, där jag även listat hur jag firat nyår och midsommar. Och var jag bott, om jag nu skulle glömma det. Och jobb jag haft.

Idag har jag strukit fem saker på min att-göra-lista. Att skriva detta blir ytterligare en.
Men det blev en ny lista också, saker jag kom på att jag skulle göra under kvällen, personer att ringa, mejl att skriva. Den skapades i mitt huvud när jag gick från stan. Promenaden - bra sätt att komma på allt man ska göra, när tanken får spela fritt. Ja, jag föredrar att gå utan hörlurar och snäckor.

Talgoxe - en vanlig art på fågellistan

Och på fågeltemat på Biotopia i helgen: lista på obsar vid fågelbordet.
Berglins får med  fågellistorna också. Nu chans till nya listor: ett nytt år! Nya årskryss. Vilken tur för de största älskarna av listor: ornitologerna.

Linné var rätt bra på att skriva listor och sortera också. Där är vi överens han och jag. Och i vår kärlek till botaniken.

Berglins rekommenderar ett viktigt tillägg på att-göra-listan: Att göra det som står på listan!

Här är mitt tidigare inlägg om listor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar