http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Nytt år, nya tag, nya stigar att vandra

onsdag 11 januari 2017

Nytt år, nya tag, nya stigar att vandra


Om 2017 ska bli ett fantastiskt år är det upp till mig.
Denna sanning låter ju bra, men skapar ändå en viss prestationsvånda.

Ta nya initiativ.
Sätta upp nya mål.
Hålla nyårslöften.
Bryta ny mark.
Spränga gränser.
Pröva något helt nytt.
Gå en kurs.

Ja, så där brukar det låta så här års. Och börja träna är väl det vanligaste målet många sätter upp. Men om man, som jag, är så där oförskämt präktigt frisk, tränar regelbundet, är ute varje dag, är nästan aldrig sjuk (inte ens förkyld under 2016) äter bra, har koll på ekonomin, drar mitt miljöstrå till stacken... ja, då är det svårare att hitta nya mål och nya utmaningar. Jag skriver Att-göra-listor, där spaltar jag upp vad som ska göras. Saker med större motstånd, som att skriva rapport eller göra PR för mina tjänster inför kommande säsong. Saker med mindre motstånd, som alla vänner som jag vill träffa och bestämma nåt med. Och allt där emellan. Om fördelningen är harmonisk mellan dessa kan det kännas riktigt bra. Och andra stunder ändå så tungt; jag har så mycket frihet, så många möjligheter: gör något stort, bidra till en bättre värld (det finns så mycket att göra) och börja NU!

Jag tror på Tomas Sjödins myrsteg (ja, jag tar mycket inspiration av honom just nu) - jag tar ju små steg varje dag, gör inga storverk, men sammantaget lever jag ju ett levande liv. Men man ser det först på lite avstånd. Med perspektiv. Allt det där vanliga till exempel (som Sjödin gärna pratar om): alla middagar jag lagat, all disk jag diskat, alla kramar jag gett till och böcker jag läst för barnen. Allt det sammantaget har ju skapat två, förhoppningsvis trygga, unga män som nu står på egna ben i livet. Tala om storverk i det lilla. Nu är det upp till mig att fortsätta forma mitt vuxna liv, livet som förälder till vuxna barn, men med älskad medvandrare mot gemensamt mål.

Apropå vanlighet, denna bild från Aday.org-projektet från maj 2012
Apropå vandra nya stigar, var ska dessa fötter vandra 2017?

Och så skrivandet och bloggandet, min skapande arena och potentiella födkrok. I första stycket ovan gömmer sig egentligen flera idéer som var för sig kräver ett eget blogg-inlägg.
Jag vill skriva om hälsa på tema 51
Jag vill skriva om miljöarbete på tema sopor: 10 gram per dag
Jag vill skriva (igen) om min förkärlek för listor: Listor som ett raster i en livsberättelse.

Där några inledande myrsteg för 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar