http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Upplyst

lördag 31 december 2016

Upplyst




Jag ser ljuset, skrev jag i ett nyligt inlägg.

Och än mer upplyst känner jag mig efter att ha sugit åt mig varenda ljusstråle som nått mig från radions Vinter i P1, med pastorn Tomas Sjödin, som för fjärde gången har röstats fram av svenska folket att få förgylla dagarna kring jul och nyår. Tema ljus, i år. Vilken mästare!
Hans debutbok, När träden avlövas ser vi längre från vårt kök, plockar jag fram ur hyllan. Det får bli en bok att läsa om under det år som följer (nu hinner jag inte läsa ut fler än de redan 45 lästa böckerna 2016)

Men när träden lövas hos oss ser vi mindre från vårt kök...

Mörkret blir inte längre så mörkt när man delar det med någon, berättar Tomas. Visst är det så. Jag erkänner också att jag är mörkrädd, mest för fysiskt mörker. Det andra mörkret, det inre, kan man skingra så enkelt, att dela med sig av sitt mörka:

Tomas berättar på sitt alldeles eget trygga vis:
"Om vi aldrig blottar våra sår skjuter vi omedvetet varandra ifrån oss och försent kan vi tvingas upptäcka att vi blivit ganska ensamma i vår "allt är väl"-värld. Att prata är ett sätt att driva mörker på flykten. När saker är sagda stillnar ofta luften. Ett förlåt. Ett "jag är ledsen", kan ibland räcka för att förvandla slitsamt tigande till vilsam tystnad, mörker till ljus".

Och sen en låt, "Tack", av Bo Kaspers orkester som jag inte tidigare hade hört, men vilken vacker text:

Tack för att just du finns, håller dig till mig Jag ska aldrig ta för givet att somna bredvid dig Tack för alla gånger du sträckt ut din hand
Och hjälpt mig komma upp ur det jag hamnar i ibland Tack för alla dagar som vi kommer få Tillsammans med varandra, jag tror det kommer gå Gå så mycket bättre än det gjorts till idag Att du aldrig kommer ångra att det blev du och jag Det tog tid att vända båten Jag trodde att jag blev lämnad kvar Det tog tid att bli förlåten Och med allt vad det innebar Tack för att just du finns Håller dig till mig Jag ska aldrig ta för givet att somna bredvid dig
Efter denna känslostorm, denna dos ljus och andlig styrka vill jag möta 2017 med öppna ögon och en ännu starkare tillit till världen.

Genom handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar