http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Dan före dan

fredag 23 december 2016

Dan före dan




Solen letar sig in från unika vinklar så här i midvintern.
Den röda duken ligger på köksbordet.
Den röda trearmade ljusstaken har jag satt långa, vita ljus i.
Radion berättar om nöden och dödande skott i vår mörka värld.
Och Bibi Rödöö, gäst i P4, talar om behovet av eftertanke (med anledning av hennes roll som julvärd i P1 på julafton och hennes roll som producent för stundande Vinter i P1).
Allt är färdigbakat och förberett.
Knäckebrödet, sillsalladen, sillen mm väntar på att avnjutas.



Amaryllisen slokar.
Kulorna i min lilla skogsgran (ja, stulen vid en skogsbilväg - fy!) glittrar.
Jag har hissat flaggan, ska ut och hala den snart. Drottningen och min mamma fyller år.
Kroppen är i trim efter förmiddagens löprunda - en härlig form av ljusdos!
(apropå mörkerreportage i förra veckans Godmorgon Världen!
Under löprundan säger jag hej till dem jag möter
(apropå Göran Rosenbergs krönika om civilitet i samma program)
Bocken hälsar välkommen på trappen, dock ej utan snö i år.
Klimatförändringsfasa grumlar julfriden.
Så även rapporten om problem för syriska familjer att återförenas i Sverige. Svensk byråkrati.

Tegelfasaderna utanför fönstret färgas djupröda av solens nedåtgående strålar.

Jag ser ljuset! Jag ser ljuset!
Måtte 2017 bli ljusare än det år vi snart skriver bokslut om.

Låt oss vara modiga. Vi är rädda, men vi agerar ändå. Alla efter sin förmåga.

Guds frid.

GOD JUL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar