http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Arbetstid, arbetsdag

fredag 16 december 2016

Arbetstid, arbetsdag



Övertid som fryser inne.
Ingen extra ersättning.
Nej, vi kan inte ta in någon ersättare som kostar pengar, säger arbetsgivaren.

Man kan uppenbarligen ha det så på jobbet idag, i vårt land så fullt av regler och rättigheter.
Att folk står ut!

Historien jag hörde häromdagen gav mig perspektiv. Arbetsdagsförkortningsexperimentet i Mölndal på radio gav mig också nya fakta i det ämne som jag skrivit om en del här (vilket härligt långt ord, förresten!). Att det ska vara så svårt att ha det bra på jobbet. Kan det vara så svårt att lägga om scheman i t ex vården? Rektorer på skolorna lägger ju nya scheman varje termin...: lärare, lokaler, klasser.
Och så kan jag inte släppa den siffra från en undersökning som visar på hur mycket vi privatsurfar på jobbet: 2 timmar varje dag! Detta gäller ju då de som sitter vid ett tangentbord hela dagarna, inte de i handeln, vården eller skolan. Men ändå! Där har vi ju sextimmarsdagen redan. Då skulle vi vara mer effektiva på jobbet. Tror jag.
Roland Paulsen skriver mer om arbetslivet och att ha för lite att göra på jobbet i söndagens DN.

Jag är bortskämd med all den variation jag har i mitt arbetsliv och alternativa sätt att dra in pengar.
Ett snabbt överslag över det gångna årets inkomster visar att endast 70% drar jag in på utfört arbete, som timanställd, och som företagare. Resten drar jag in på att öppna mitt hem för världen genom min roll som hyresvärd. Det motsvarar många arbetstimmar det.



Bortskämd var det ja.
I gnistrande solig, frostig och kylig vinter gav mig ut för årets sista fältbesök. Extremt sent i år - det beror på träden. De sista träden i Länna-trakten skulle få naturvårdssnitsel. Det var en liten, kurvig och hal väg jag svängde in på mot Hjälmsätra och jag hann tänka att hoppas jag kommer härifrån på denna väg, att jag inte slirar i backarna och inte kommer hem. Hann knappt tänka det när bilen med sand passerade och gjorde vägen mer farbar. Och mig lite tryggare.

För att de som ska hugga fritt kring de gamla, grova ekarna ska kunna hitta träden får varje träd en snitsel. Materialet i snitseln är nedbrytbart, ej i plast. Jag tog mig runt med hjälp av gps:en. Det skorpiga snötäcket som töat och sen frusit igen krasade högt där jag gick i terrängen. Solen flödade över fälten och isen på sjön hade lagt sig. En riktig ljus-chock. Det var lite klurigt att nå runt med måttbandet runt den allra grövsta eken, den mätte 450 cm i omkrets. Intill den stod en stor gran som jag vill att den fälls. Då mår eken bättre.



Trots att jag höll mig i rörelse hela tiden frös jag lite i minusgraderna. Foten i ena kängan började domna. Inte läge för något kaffe ute direkt. Jag tog kaffet i bilen i stället.  Men innan jag var färdig kunde jag ta av mig handskarna i alla fall och ta några bilder på min vackra arbetsdag i alla fall.

Sen åkte jag hem. Till värmen. Några mejl senare vid datorn, så var min arbetsdag slut.

Och dagen därpå, lät jag arbetsmejlen vara helt och hållet. Och julstädade.


Älggräs i  vinterskrud

Ooops, vi får skylla på kylan att horisonten blev sne...


Bortskämd alltså, extremt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar