http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Delandets skönhet

torsdag 23 mars 2017

Delandets skönhet


Hur ska alla bilar få plats?
Vad kostar det med parkering i bostadsområdet?
Kanske man borde cykla till jobbet istället?
Hur använder jag bilen egentligen?
Och det här med att leta parkering, vad jobbigt det är!

Jag är sedan över tio år med i Bilpoolarna i Uppsala, en ekonomisk förening.
Det har jag redan sen tidigare skrivit om här.

Nu pratar man i media allt oftare om bilpoolars framväxt i landet, t ex i DN i förra veckan.

Jag gick med för att min dåvarande arbetsgivare redan var medlem. Jag visste hur det funkade.
Det finns så många fördelar:

Jag har bil bara när jag behöver den.

Jag gör en klimatinsats och undviker slentrianåkandet. Och när jag väljer cykeln i stället för bilen så får jag gratis motion och frisk luft.

När barnen var små, satte jag normen: när vi kan så cyklar vi, i andra hand tar vi bil.

Det bästa med att vara med i en bilpool är att jag får köra fräscha bilar som jag kan lita på och att jag inte överraskas med oväntade utgifter.

Dessutom är det arbetsglädje. I vår förening hjälps vi åt, till skillnad från kommersiella Sunfleet, som visserligen bidrar till miljön, men där det inte uppstår den där arbetsgemenskapen för en god sak.

Att vara med i en bilpool är tryggt, bekvämt och enkelt. Jag gillar helt enkelt hela kooperationsidén, att dela.

Vad det kostar att köra en bil i min förening: läs mer här.
Nu gör vi en pr-film som snart kan ses här.

Vi söker nu nya poolare! Är du en av dem?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar