http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Anti-köphets

fredag 24 november 2017

Anti-köphets


Gratisnöje 1
Hur amerikaniserade ska vi bli i Sverige egentligen?

Den s k black friday är i landet i väster klämdagen efter deras familjehelg thanksgiving, då folk ofta är lediga och förväntas shoppa loss, i brist på mer meningsfulla sysselsättningar. Innan vi hinner blinka har väl Sverige importerat kalkonhelgen också, med tranbär och pumpapaj och rubbet...

Gratisnöje 2

Jag köper det inte. Inte amerikanska traditioner, inte heller marknadskrafternas press på att köpa. Vägrar att falla in i någons slags konsumtionshets.  Har min egen köpfria dag i stället. Har inte ens varit i närheten av en kortläsare eller kassa-apparat idag. I stället samlar jag gratisnöjen, de som verkligen betyder något:

- löprundan längs grusvägar bland fallna höstlöv och nakna grenar
- städningen - det är ju fredag
- bakning av snabbt fruktbröd, ingen surdeg denna gång, bara bikarbonat
- fisksoppan med saffran från igår
- Rex, katten, och ekorrens katt- och råtta-lek på ekstammen utanför fönstret
- musik, ny och gammal
- pianospel med data-mus, en ny erfarenhet
- kattgos

Gratisnöje 3

- mina bevingade vänner
- min andra vänner annorstädes
- kärlek och hälsa, trygghet och värme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar