http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Värdefullt just nu

torsdag 2 november 2017

Värdefullt just nu


En av mina nya vänner... Bild från Wikimedia Commons

Läsvärt
Fortsätter att citera från "klimatbibeln" av Naomi Klein. Går igång på hennes citat från Thoreau's Walden, ett citat av ett citat alltså:

"Den jord jag går på är ingen död, orörlig massa. Den är en kropp som har en ande, den är organisk och böjlig inför sin andes inflytande och inför den partikel av denna ande som finns i mig."

På radion på lördagen efteråt handlar Konflikt om barnen och klimatet. Beröringspunkter med Kleins bok. Inger hopp! Kämpa på.

Sen lyfter jag blicken och kastar jag en blick ut från köksfönstret, på mina nya bevingade, och andra, vänner.
Sevärt där, vid vårt fågelbord:

Grönfink
Bofink, tänk att de är kvar fortfarande!
Skata
Ekorre, sötast!
Talgoxe, vanligast!
Nötväcka
Blåmes
Nötskrika, så färggrann!
Sparvhök, mesarnas skräck!
Domherre, vackrast!
Entita, minst?
Större hackspett

Så fina!

... när inte katterna sitter en bit från fågelbordet och spanar...

Men var är min gamle vän koltrasten? Hur lockar jag hit den till oss?

Slår på radion:
Viktigt inlägg i samhällsdebatten från Sverige 2017 och skolvärlden.
Svenska berättelser och Åsas egen historia häromdagen.

Slår upp tidningen:
Berördes starkt av vittnesmålet på DN Debatt från svensk flyktingpolitik och Afganistan häromveckan. Var finns humanismen?

En programserie på tv jag gillat:
Meningen med livet

Jag sätter på lite kaffe. Senaste inköp i ett klimatvänligt liv: kaffefilter som kan användas om och om igen, i stället för kaffefilter i modifierat papper som inte bryts ner i komposten. Surt.

Äntligen slipper jag lägga kompost i plastpåse som hämtas: kompost ska alstras på plats. Tycker jag.


Nej, nu måste jag återgå till skrivjobbet som konsult. Skärpning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar