http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Skuldfri

måndag 13 november 2017

Skuldfri


När mitt studielån nu krupit ner till en fyrsiffrig nivå efter alla år av inbetalningar är det dags:
Jag gör slut med CSN.
Särskilt motiverad blir jag också när jag läser om studielånen i Dagens Nyheter på söndagen.

Tänk vad mycket jag har CSN att tacka för, så många olika saker jag gjort tack vare en slant från Centrala Studiestödsnämnden:

Tack för Engelska A vid Stockholms universitet. 200 pers i en stor hörsal. Jag minns jag var en av de vassaste på svensk grammatik.

Tack för Friskvårdslinjen på Hampnäs folkhögskola, Örnsköldsvik. Oförglömligt år av äventyr och personlig utveckling.

Tack för Biologlinjen vid Umeå universitet. Umeå och naturen i mitt hjärta!

Tack för Engelska B också, vid Uppsala universitet. Med mage. Och 4 poäng som därför aldrig blev klara...

Tack för Flora- och fauna-vård vid Sveriges Lantbruksuniversitet, Uppsala.

Tack för Journalistik 1-årig påbyggnad vid Uppsala universitet. Riktigt spännande. Kul plugga med folk med så olika bakgrund, inte bara naturvetare. Och så språkliga övningar...

Eftersom jag sedan tillhör den ovanliga skaran som inte har banklån så är jag nu alltså:

SKULDFRI! Fri att kasta loss och göra precis vad jag vill.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar