http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Avlyssnat, läst, sett

onsdag 10 januari 2018

Avlyssnat, läst, sett


vinter som jag vill ha den...


"Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga. Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter. Det är vårt ljus, inte vårt mörker som skrämmer oss mest. Vi frågar oss själva: Skulle jag vara lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande? Men egentligen - hur kan vi undgå att vara det?"

(Nelson Mandela)

Tänkvärda ord på tröskeln till ett nytt år, fyllt av kanske nya ambitioner, löften och förhoppningar. Jag har gjort ett citat av ett citat. Det är boken Yoga för livet av Karin Björkegren Jones som har citerat Mandelas ord. Boken påminner mig om min egen vilja att börja yoga hemmavid, men som jag inte lyckats med på de två år sen jag fick boken. Dags nu! Boken handlar alltså inte bara om yoga. Utan vill berätta om vår storhet som människor, med Mandelas ord bland annat.

Över helgerna blir det ett frosseri: riktigt bra radio, berättelser i böcker och träffsäker tv.

Ännu en gång har Tomas Sjödin av radiolyssnarna valts till vinterpratare i P1. Jag insuper varje ord som vore det näringslösning åt en uttorkad. Jag får liksom inte nog av hans lugna stämma, metaforerna och de vardagsnära iakttagelserna. Förundran - jag älskar det. Förundran över miraklet i det lilla livet.

Alla människor har en uppgift att söka. Mandela hade en. Herr Sjödin en annan. Hans Rosling berättar om det som blev hans livsuppgift i sina memoarer Hur jag lärde mig förstå världen. Jag baxnar över vissa personers gåvor, och deras förmåga att förvalta dem. Det är inte alla förunnat att hitta sin givna väg, men det är vackert när det sker. Det behöver inte vara storverk som Roslings livsgärning.

Perspektiv på egna små förtretligheter fick jag av filmen Human, på tv. Ni i de rika länderna - vad gör ni av ert välstånd, frågar en av de vackra människorna i den fascinerande dokumentären. Ja, vad gör vi av vår tid? Uppdaterar vår status på sociala medier?

Hur lyser jag upp vårt ofta så mörka värld med de inneboende krafter som Mandela skriver om? Vad gör du? Den stora insatsen i det lilla - vilken är den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar