http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Ur vårlig synvinkel

fredag 20 april 2018

Ur vårlig synvinkel


Det är vår! Ja, sommartemperaturer innan man fattar hur det gått till.
Ny vår, med nya marknära perspektiv.


Jag räfsar i det som egentligen är en gräsmatta...
Gör en massa fynd:

Små blad som sen blir...
...blåsuga
Små tandade blad som sen blir...


...prästkrage.


Små, nu lite ludna blad som sen blir...

... vackra ängsvädden.
Nej, dem klipper du väl inte ner, älskling? Där måste vår äng placeras! Njuta av blomprakt utan att göra just ingenting! Just det, inte klippa!

Jag skriver mer på bloggen om att göra en egen äng här.

Och Naturskyddsföreningen har fler tips om hur du kan bjuda in dina Vilda grannar nära dig. Och så gynna mångfalden.

Och där smälter den sista snöfläcken bort i skuggigaste delen av tomten, den 19 april var det adjö.



 Och Lommaren gör sin årliga ansiktsyftning:

där flyter sist isen bort samma dag och förintas...
Det blev en skridskosäsong från jul till påsk i år! Välkommen tillbaka!

Nu snart dags att bada!

När komposten vaknat för året, jag har kört grepen i den några varv och jag lägger handen på den, känner värmen, då vet jag att jag alltid längtat efter att bli innehavare av en ångande kompost. Lycka! Kretslopp! Närproducerad näring till det som kanske blir något ätbart i jorden. Får se om vi lyckas.



Bättre näring finns inte, har jag hört.
Må allt spira! Jag är med. Jag väntar. Och tar del. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar