http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: När solen öppnar famnen...

torsdag 17 maj 2018

När solen öppnar famnen...


Vårärt, i min närnatur

"När solen öppnar famnen
svarar naturen med fyrverkeri."

(Susanna Alakoski ur April i anhörigsverige)

I allt det vackra runt om oss just nu riskerar beskrivningarna bli pekoral så jag använder andras ord, som Susannas ovan, för att uttrycka min förundran över naturen och min kärlek till denna.
Och så får bilderna nedan tala för sig själv.

Det är och har varit speciellt att möta våren på en ny plats. Inget starkt behov att bara sticka ut nånstans - ut, bort, ta med fika. Mysigt i och för sig. Men jag är ju redan plats. Krokusar hade knappast börjat sticka upp ur marken innan jag började skriva en lista, en ny lista på blommor i min närhet. Varje gång jag räfsade löv stack det upp nya blad. Nygamla vänner som jag kände igen, som sen ska blomma. Det skrev jag ju om här.
Träd och buskar stod där redan så de kom upp på listan utan att jag behövde räfsa.

Snabbt fylls listan på och bilder på alla skönheter som jag hittills hittat skulle inte få plats här så jag får helt enkelt börja med träden och buskarna (jag vet ju att jag publicerat dessa bilder många gånger förut här men jag kan inte låta bli). Sen har jag över 70 andra örter och gräs att berätta om..., men jag räknar med att de blivit minst det dubbla i augusti... Inga av dessa nedan har jag planterat eller odlat, de bara finns där. Odlingen får bli en annan berättelse.

Ek


Hassel

Gran

Björk

Skogstry

Hägg

Nyponros

Olvon

Slån

Måbär
Vilda grannar - ja, tack! Läs mer här.

Och mycket riktigt. Fler tillkom på listan senare under dagen. En del så stora att jag inte såg dem...

Visste du att unga rönnblad smakar mandel?
Det lärde jag mig av en deltagare på söndagens guidning.

Lönn, hittade en på tomtgränsen. Ej just denna lönn.

Kaprifol - inget träd, ingen buske, en lian!, förvedad klängerväxt alltså

Sälg, blommar först av alla. 

Aspen - bladen satt för högt för att få en närbild...


2 kommentarer:

  1. Du gör med växterna som jag gör med fåglarna. Har 56 registrerade arter sedda eller hörda hemma på tomten. En del hörs ju långt, som lommen och tranorna nere ifrån sjön. Men just nu är det spännande att se vem som häckar var.

    SvaraRadera
  2. Och min fågellista har 39 arter... Men de är svårare att få på bild...

    SvaraRadera