http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Mysig minibokmässa på bemärkelsedagen

fredag 28 september 2018

Mysig minibokmässa på bemärkelsedagen


sista bilden?, gamla (kompakt)-kameran. Till mig själv idag: Ny!

Bokmässan i Göteborg har dragit i gång. Den får alltid stort utrymme i media. "Alla" är där och bevakar. Vackert så. Men säkert hektiskt.

Bokhösten har även kommit till mina breddgrader. I lugnet.
Bokhögen växer.
Skördade på både biblan och adlibris i går.

Låt stormen vina, tänd en brasa, må hösten komma - jag har min läsro.

Åsa Linderborg och Göran Greiders Det populistiska manifestet,  nyutkommet och omskrivet, jag blir nyfiken. Pappa ler i sin himmel: hans yngsta dotter läser politisk litteratur!

Kerstin Ekman: Gubbas hage (som jag bloggat om tidigare, här)

Elfride Jelinek: Pianolärarinnan  (bättre sent än aldrig tar jag mig an denna nobelpristagare)

Peter May: Lewismannen älskade verkligen del 1 av denna "deckar-triologi", jag som aldrig annars läser deckare, vill nu läsa 2:an o 3:an

Ola Larsmo: Swede Hollow. Efter att nyligen ha sett om Mobergs nationalepos på play ska det bli intressant att jämföra med denna misär från förra sekelskiftets USA (jag har hört lite på radioföljetongen i P1).

Detta blir säkert trevlig läsning alltihop men det känns tomt med all vällust och njutning efter att ha sett sista avsnittet av Kalles och Britas sex liv, det om volontärarbete på Lesbos bland de så utsatta flyktingarna. De har ingenting. Inte ens en framtid att tro på. Så tungt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar