http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Sett och hört

fredag 21 september 2018

Sett och hört


Har du sett alla fantastiska ekollon i år! Så vackra!

Meningen med livet är:

Att man ska finna sin plats, sin väg säger Nadja Karlsson i programserien Meningen med livet. Man ska vara stolt över den man är. Man har rätt att vara sig själv, här och nu.

Att även om det inte finns någon mening ändå hitta värdet och magin i livet i samklang med allt annat levande, allt som har levt och allt som kommer att leva, säger poeten Emil Jensen.

Att följa sin dröm, säger Marianne Mörck.

Livet självt, säger Daniel Birnhaum

Livet, säger också Agneta Pleijel. Lev så att du är tacksam över gåvan du fick. 


... och hur ska vi då nå dit, hur ska vi leva?
Det svarar Kalle och Brita på i deras gemensamma programserie. Eller åtminstone undersöker de alternativen till normen.

Vill vi leva i kollektiv?
Vill vi bo i ett tält i stället för traditionell bostad?
Vill vi försörja oss på vårt intresse i glesbygden?


Eller ska vi försörja oss genom arbetspendling som man pratar om i Tendens i P1?
Åka 16 mil enkel väg till jobbet?
Eller bara jobba 1-2 dagar i veckan som de gjorde som bodde i kollektivet i Falun?


Oavsett vilket liv vi lever så bör vi ändå fråga oss själva, helst tillsammans med de/den vi delar liv med, som de gjorde där på veckomötet i kollektivet:
Hur mår jag och vad behöver jag i veckan som kommer för att må bra?

När jag häromdagen körde mellan hemma och hemma blev allt detta så aktuellt. Var och hur och av vad vill jag leva? I stan eller på landet? Med regelbundna tider och trygg inkomst eller mer oregelbundet och lite varierande inkomster.

Genom att leva mitt liv, och lever, har jag ju själv svarat på den frågan.
Och ja, jag är tacksam för gåvan.

Ännu fler perspektiv fick jag av Mia Skäringers Kropphets igår. Jag har liksom aldrig hoppat på det det där hetståget. Älskar varenda cell i min kropp  och har aldrig bantat.

Nu går jag ut i skogen.

här finner jag meningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar