http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Vad är det som ska växa? Och varför?

torsdag 14 november 2019

Vad är det som ska växa? Och varför?


Det största hotet mot västerländsk civilisation: att vi är nöjda med det vi har.

Jag läste nånstans, tror det var i DN, att kvinnor har svårare för detta med ekonomi och ekonomiska termer. Fan tro't.
Men jag måste ändå medge ett jag har svårt att förstå detta med BNP och ständig tillväxt. Bruttonationalprodukt.
Jo, jag vet att det är lika med värdet av alla varor och tjänster som ett land producerar under ett år.

Men vad är det som ska växa hela tiden och varför? Vi konsumerar ju redan mer än vad detta jordklot tål!

Artikeln i oktobernumret av tidningen Vi ger heller inget entydigt svar på den frågan, den beskriver hur begreppet myntades av en amerikansk nationalekonom, Simon Kuznets, i hans bok med titeln National Income 1919-1935.

Jag gillar det som Bobby Kennedy, enligt nämnda artikel av Johan Anderberg, har sagt vad BNP inte är: "BNP mäter allt utom det som det som gör livet värt att leva". BNP mäter vapen och fängelser men inte gemenskap och hälsa.

B - Barn  Böcker Blåsippor
N - Nakenbad  Nattvioler om kvällen  Närhet
P - Promenader  Prata med en vän   Prästkragar

Där har ni ett exempel på mitt eget BNP. Gratis och går ej att mäta i slantar.
Ger inte en krona i statskassan.
Bidrar inte till BNP och tillväxt.
Och tyvärr, fru finansminister, jag har idag inte spenderat en enda krona.

Men haft en underbart vanlig dag ändå.

Gratis! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar